13 October 2021, 23:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 November 2021, 22:22 door Grey240Polar.)
(13 October 2021, 20:38)Marc1970 schreef: Hopelijk niet, dat van vacuum bij stationair is een irrelevante overlevering uit de oertijd van het internet. De carterventilatie werkt als alles schoon is en goed is aangesloten, en meer niet.
Wat je wel hebt als je zonder oliedop de motor laat draaien is een prachtige oliefontein.
Van die remblokken kan je de geleidepennen eens ontroesten en insmeren met wat kopervet, vergelijk ze eens met nieuwe.
Oh nou snap ik wat je bedoelt met de remschijf. Wat helpt voor het sneller inlopen van die blokken is er schuine kanten aan vijlen, er zijn zelfs nieuwe blokken die zo geleverd worden. Hier zie je zoiets: https://www.ebay.com/itm/Rear-Brake-Pads...2123176656
Ga er maar van uit dat de remschijf 100% plat en vlak is.
Oliefontein? Nooit gezien. Zoveel olie stroomt er helemaal niet naar de nokkenas. Genoeg, maar geen fontein. Als je bij stationair lopende motor de oliedop eraf draait zie je de nokkenas en hooguit wat kleine spettertjes olie vinden hun weg naar buiten. Het is inderdaad geen vacuum met de dop eraf, maar een pulserend gevoel. Zodra het duidelijk blazen wordt, is het fout.
Bij nieuwe schijven zie je nog de sporen van het vlakken ("cross hatching" in het Engels naar de gelijknamige manier van tekenen). Ik ben het ermee eens dat - gezien hoe die lijnen lopen - een nieuwe schijf vlak moet zijn. Niet goed aangrijpen van nieuwe remblokken kan natuurlijk komen door nieuwigheid, maar als de keurmeester het maar heeft over één kant van één schijf zit er ergens toch iets niet goed. Als het goed is doen ze ook een remtest bij de keuring. Teveel verschil tussen L en R leidt tot afkeur. De exacte percentages ken ik niet, maar het gaat wel om een behoorlijk verschil, niet een paar %.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47