3 October 2021, 14:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 October 2021, 14:42 door Grey240Polar.)
Als de centreerpin ontbreekt, dan zou je de schijf van de naaf moeten kunnen nemen. Dat kan door roest makkelijker gezegd dan gedaan zijn, overigens.
Als die is afgebroken, dan moet je iets van een kop zien zitten die de schijf tegen houdt. Is de kop helemaal eraf en zie je een stukje draadeind: mooi, dat houdt de schijf nl. niet meer vast. Roest wel en dat kan dus aardig vast zitten.
Ik heb het vervangen van de remschijven/-blokken/-klauwen (achter) overigens hier op dit forum met foto's gedocumenteerd. Het zal voor een 700/900-serie niet anders gaan.
De remklauwen zaten behoorlijk vast, ook al waren ze driekwart jaar daarvoor nog door de APK gekomen. Bij de inspectie zag ik ook dat de schijven ietsje onder het minimum zaten, en ja, als je daar dan toch bezig bent doe je dat ook maar meteen ff.
Met zo'n kleine onderschrijding van de minimum schijfdikte krijg je m.i. echt geen afkeur. Teveel roest wel, maar dat heb je al ondervonden.
Ik vind het geen goed idee om de roest op een remschijf te lijf te gaan met een haakse slijper. Dat krijg je m.i. nooit perfect vlak eraf. Een kleine afwijking in dikte van de schijf zorgt al voor trilling bij het remmen, maar ja, als de nieuwe schijven toch al onderweg zijn... Kun je niet met het APK-keurstation bellen en uitleggen dat je wat vertraging hebt?
Een beetje schappelijk bedrijf gaat m.i. niet moeilijk doen, zeker niet als ze geen officieel afkeurrapport hebben afgegeven (wat eigenlijk wel zou moeten maar vaak niet gebeurt).
Als die is afgebroken, dan moet je iets van een kop zien zitten die de schijf tegen houdt. Is de kop helemaal eraf en zie je een stukje draadeind: mooi, dat houdt de schijf nl. niet meer vast. Roest wel en dat kan dus aardig vast zitten.
Ik heb het vervangen van de remschijven/-blokken/-klauwen (achter) overigens hier op dit forum met foto's gedocumenteerd. Het zal voor een 700/900-serie niet anders gaan.
De remklauwen zaten behoorlijk vast, ook al waren ze driekwart jaar daarvoor nog door de APK gekomen. Bij de inspectie zag ik ook dat de schijven ietsje onder het minimum zaten, en ja, als je daar dan toch bezig bent doe je dat ook maar meteen ff.
Met zo'n kleine onderschrijding van de minimum schijfdikte krijg je m.i. echt geen afkeur. Teveel roest wel, maar dat heb je al ondervonden.
Ik vind het geen goed idee om de roest op een remschijf te lijf te gaan met een haakse slijper. Dat krijg je m.i. nooit perfect vlak eraf. Een kleine afwijking in dikte van de schijf zorgt al voor trilling bij het remmen, maar ja, als de nieuwe schijven toch al onderweg zijn... Kun je niet met het APK-keurstation bellen en uitleggen dat je wat vertraging hebt?
Een beetje schappelijk bedrijf gaat m.i. niet moeilijk doen, zeker niet als ze geen officieel afkeurrapport hebben afgegeven (wat eigenlijk wel zou moeten maar vaak niet gebeurt).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47