1 October 2021, 10:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 October 2021, 19:31 door Grey240Polar.)
(30 September 2021, 17:22)940 station 1992 schreef: Met de billen bloot...Een eerste poging...na oefening wat overigens net zo ging(moet ik al die korrels wegslijpen? Voor het zicht?
)
Lastig met 1 hand lassen en de ander de laskap vasthouden...
Wat doe ik fout, las op 45A en draad snelheid op ongeveer half, heb ook 90A geprobeerd maar dan ga ik er snel doorheen. (Plaatje is ongeveer 1mm)
Op assteuntjes kun je er lekker bij ook met de las torchEigenlijk niet te doen.
Wat is een brug en een garage waarbij je rondom de auto kunt komen toch een droom hé.
Als de torch kabel teveel een bocht in zit, hapert hij met geven van draad.
Links van het oorspronkelijke gat heb ik ook afgedekt, daar ging ik ook al met schroevendraaier doorheen....
Langs de achterkant durf ik momenteel niet te lassen, daar loopt een dikke leiding en las ik op gevoel.
Kan er met mijn hoofd niet helemaal onder komen.
Ben bang dat het brandstofleiding is...hij is ongeveer 10 a 11 mm doorsnede, flexibel en richting de achterzijde gaat hij over in staal/aluminium leiding.
Ik neem aan dat hij daar ook over hele breedte gelast moet worden? Of kan ik volstaan met proplassen? Om de 20mm een gaatje in alleen nieuwe deel of door en door boren 2 of 4mm o.i.d., daarna met torch hierin lassen voor 2 seconden o.i.d.?
Dan is die leiding ook enigzins veilig en kan ik er ook beter bij.
Is dan natuurlijk niet waterdicht...vind het toch wel prettig als ik er toch mee bezig ben, het uiteindelijk niet meer gaat roesten.
Of spuit je naderhand alles vol met tectyl of soortgelijk?
Heb de binnenkant van de koker vóór het lassen zo goed en kwaad als het ging ingespoten met zinkspray.
De dunnere leiding heb ik weg kunnen leggen.
OK, dit resultaat voor je eerste poging i.c.m. jouw type lasapparaat had ik eerlijk gezegd wel zo verwacht.
Weliswaar heb ik lang geleden direct in een 150 A MIG/MAG lasapparaat en grote gascilinder geïnvesteerd, maar mijn eerste resultaten waren vergelijkbaar.
Ik heb toen samen met een -destijds- mede-Amazonbezitter een workshop lassen voor beginners gevolgd en heb daar wel e.e.a. uit meegenomen. Deze workshop was speciaal gericht op klassieke autobezitters zoals wij, of zoals ze het zelf noemden "roestorateurs".
Een auto wordt door robots in elkaar gelast met puntlassen. Je hoeft - als je bijv. een dorpel vervangt - dus zelf ook niet volledig aaneengesloten te lassen. Met een MIG/MAG lasapparaat kun je in plaats daarvan (o.a.) proplassen. Daarvoor kun je inderdaad gaatjes boren, maar een ponstang werkt veel makkelijker en sneller en geeft ook nog eens hele mooie gaatjes zonder bramen. Je hebt ook proplasgasmondstukken voor je toorts om het maken van proplassen makkelijker te maken.
Extra belangrijk bij proplassen is dat het plaatwerk strak tegen elkaar zit, er mag geen ruimte tussen zitten. Daarnaast geldt doorgaans dat je bij een hogere stroom een hogere draadsnelheid gebruikt, behalve bij het proplassen, dan werk je met een relatief lage draadsnelheid.
Overigens is bij de reparatie die je nu hebt gedaan proplassen minder voor de hand liggend omdat er geen ruimte voor is. Als je een stuk kokerbalk in zijn geheel zou vervangen, dan weer wel, want dan kun je de omgezette randen voorzien van gaatjes en tegen de onderzijde van de auto proplassen.
In de map die ik van de workshop heb bewaard zie ik dat ik aantekeningen heb gemaakt: lasrupsen op de laagste stand, ongeveer 30 A, en proplassen gedurende 2 seconden op een stand van 100-120 A. Vooral bij die eerste zet ik nu mijn vraagtekens.
Met jouw apparaat zou ik eens wat proefplaatjes middels proplassen op de hoge stand proberen te maken en kijken of dat beter lukt.
De juiste instelling is belangrijk. Die moet je eerst proefondervindelijk vaststellen. Oefen daar ook met proefplaatjes mee. Zoals gezegd: die instelling komt vrij nauw.
Oh ja, onderstaande prachtige afbeelding van de onderzijde van een 940 heb ik in dit forum al eens eerder naar gelinkt. Kun je mooi de leidingen zien liggen. Je hebt vlakbij de beugel waarop de benzinepomp en het filter zitten gelast. Die dikkere leiding is ongetwijfeld de benzineleiding. Maar sowieso moet je tijdens het lassen met alle leidingen rekening houden. En uiteraard accu los maken voor je begint.
![[Afbeelding: 4e2ba6a2b03ef887d40ac07890919216.jpg]](https://i.pinimg.com/originals/4e/2b/a6/4e2ba6a2b03ef887d40ac07890919216.jpg)
Dit plaatje laat ook zien hoe niet-innovatief Volvo destijds was met het onderstel. Kijk onder tegen een 240 aan en je ziet op wat details en afmetingen na hetzelfde type onderstel (ja ik weet dat er eentje was met IRS).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47