29 September 2021, 09:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 September 2021, 09:28 door Marc1970.)
De vorm en samenhang met de rest maakt zo'n balkje stevig, niet de dikte. Hele auto bestaan uit 1 mm plaat met wat dikkere stukjes er tegenaan of achter gelast, op plekken waar bouten en moeren er door heen gaan.
Ik zou het proberen op een tweevlaksrestauratie te houden, in tandartstermen. Las de onderkant op vier punten vast (druk alles tijdelijk tegen elkaar met een krik eronder), dan de zijkant(en), dan de onderkant af maken. Die koker heeft een flinke ronde hoek, die zou ik er van te voren een beetje in buigen/hameren op de werkbank. ALs het plaatje van te voren al een knikje heeft op de plek waar ie ongeveer de bocht om moet, kan je hem met een hamer of lijmklem ter plaatse netjes om de bestaande koker heen plooien.
Als het echt nodig is om ook aan de binnenkant vd koker te lassen, zou ik de onderkant van je reparatieplaatje ongeveer een centimeter laten uitsteken en die ter plekke de bocht om hameren, lijmklemmen en vastlassen. Het is namelijk vrij lastig (praktisch onmogelijk) om een perfect passende U te maken op de werkbank.
Leidingen zijn behoorlijk buigzaam over grote lengtes.
Ik zou het proberen op een tweevlaksrestauratie te houden, in tandartstermen. Las de onderkant op vier punten vast (druk alles tijdelijk tegen elkaar met een krik eronder), dan de zijkant(en), dan de onderkant af maken. Die koker heeft een flinke ronde hoek, die zou ik er van te voren een beetje in buigen/hameren op de werkbank. ALs het plaatje van te voren al een knikje heeft op de plek waar ie ongeveer de bocht om moet, kan je hem met een hamer of lijmklem ter plaatse netjes om de bestaande koker heen plooien.
Als het echt nodig is om ook aan de binnenkant vd koker te lassen, zou ik de onderkant van je reparatieplaatje ongeveer een centimeter laten uitsteken en die ter plekke de bocht om hameren, lijmklemmen en vastlassen. Het is namelijk vrij lastig (praktisch onmogelijk) om een perfect passende U te maken op de werkbank.
Leidingen zijn behoorlijk buigzaam over grote lengtes.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969