26 September 2021, 12:21
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 September 2021, 12:23 door Grey240Polar.)
(25 September 2021, 18:51)940 station 1992 schreef: Mocht ik zelf een las poging wagen (Mig beste denk ik?):
Moet ik eerst de roestige stukken wegslijpen, of kan er gewoon een stuk metaal overheen zoals het nu is?
Moet het nieuwe stuk metaal verzonken met de omgeving worden vastgelast, of kan het er gewoon "op" worden gelast?
Mvg.
Hoe goed ben je met het lasapparaat? Het is iig geen kosmetisch klusje, dus een beetje bak en braad is niet erg, als het er maar structureel degelijk uit ziet.
MIG is inderdaad het meest voor de hand liggend.
De belangrijkste tip die ik eigenlijk kan geven: neem de tijd voor het instellen van je lasapparaat, dus draadsnelheid, stroom en gas; het lassen moet klinken als bacon in een braadpan. Zeker op roestig en dun autoplaatstaal erg lastig om goed te krijgen. Het plopt en spettert nogal snel, en het is niet lollig om hete lasspetters op je te krijgen of gaten in het plaatwerk te branden. Wees ook voorzichtig met hitte en las met tussenpozen, tectyl staat zo in de fik.
Zelf zou ik eerst rondom het gat tectyl en lak verwijderen. Wellicht tref je nog meer ongein aan, en op roest kun je niet lassen. Bovendien, kaal staal heb je toch nodig voor de stroomgeleiding.
Daarna eroverheen lassen, zoals al gezegd. En goed inspuiten met een roestwerend product voor holle ruimtes (ML-coating bijv.).
Van een of ander YT kanaal moet ik ineens aan de uitdrukking "grinder and paint make me the welder I ain't" denken. En zo'n amateur-lasser ben ik zelf ook.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47