23 September 2021, 10:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 September 2021, 16:47 door Grey240Polar.)
Oh jee, een motorolievraag...zoveel meningen zoveel antwoorden.
Hier is mijn antwoord: houd je aan de verversingsinterval die Volvo voorschrijft. Niet waar je naar vroeg maar wel wat belangrijk is.
Voor de rest is een willekeurige 10W40 in ons klimaat geschikt*. Ja, je mag dure A-merken toepassen, ook volsyntheten, maar dat hoeft niet. Zelfs de goedkoopste oplossing in de reguliere handel voldoet ruimschoots aan de minimumeisen die Volvo destijds stelde aan de motorolie.
*) een 1992er zal API SG als minimumeis hebben. Tenzij je zeer specifiek geformuleerde klassieker olie koopt (API SA t/m SF) is het laagst dat je nu nog kunt vinden waarschijnlijk API SL. Een hogere rating is backwards compatible.
Wat viscositeit betreft is er niet slechts één goed antwoord mogelijk. Kijk in de tabel in je instructieboekje en kies een olie geschikt voor ons klimaat. 5W40 of 10W40 zijn hier voor de hand liggend voor een B2x0F.
Edit: voor de versnellingsbak wordt doorgaans ATF type F gebruikt, maar een API GL-4 mag ook, ik geloof dat 75W gangbaar is voor een M47. Ook hier weer geen "rocket science", en geloof het of niet, Volvo zelf verwachtte niet dat die olie ooit vervangen hoefde te worden tenzij de auto gebruikt werd als taxi of vaak gebruikt voor het trekken van zware aanhangers.
Differentieel: zelfde verhaal, maar dan API GL-5. Alleen bijvullen, indien nodig, niet vervangen. Mag wel, maar er zit niet voor niets geen aftapplug op.
Hier is mijn antwoord: houd je aan de verversingsinterval die Volvo voorschrijft. Niet waar je naar vroeg maar wel wat belangrijk is.
Voor de rest is een willekeurige 10W40 in ons klimaat geschikt*. Ja, je mag dure A-merken toepassen, ook volsyntheten, maar dat hoeft niet. Zelfs de goedkoopste oplossing in de reguliere handel voldoet ruimschoots aan de minimumeisen die Volvo destijds stelde aan de motorolie.
*) een 1992er zal API SG als minimumeis hebben. Tenzij je zeer specifiek geformuleerde klassieker olie koopt (API SA t/m SF) is het laagst dat je nu nog kunt vinden waarschijnlijk API SL. Een hogere rating is backwards compatible.
Wat viscositeit betreft is er niet slechts één goed antwoord mogelijk. Kijk in de tabel in je instructieboekje en kies een olie geschikt voor ons klimaat. 5W40 of 10W40 zijn hier voor de hand liggend voor een B2x0F.
Edit: voor de versnellingsbak wordt doorgaans ATF type F gebruikt, maar een API GL-4 mag ook, ik geloof dat 75W gangbaar is voor een M47. Ook hier weer geen "rocket science", en geloof het of niet, Volvo zelf verwachtte niet dat die olie ooit vervangen hoefde te worden tenzij de auto gebruikt werd als taxi of vaak gebruikt voor het trekken van zware aanhangers.
Differentieel: zelfde verhaal, maar dan API GL-5. Alleen bijvullen, indien nodig, niet vervangen. Mag wel, maar er zit niet voor niets geen aftapplug op.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47