13 September 2021, 22:26
Pfff een kleine cursus APK lassen. Mijn zwager zegt dat uitlaten lassen zonde vd tijd is, maar ik had al een lasapparaat voor plaatwerk dus ik las geregeld een pijpje ergens aan.
Die draagbeugel is dik, de wand vd demper is dun, alles zit onder de roest en zink, maar als je schoon begint en vooral mikt op het dikke deel krijg je dat wel vast met nul ervaring. Die andere ophangbeugel is zo ver geroest dat het metaal geen sterkte meer heeft, het hele ding zit met boutjes vast (boutkopjes passen niet meer in een sleutel 13) kan je vervangen. Of je buigt een stuk ijzer en last dat eraan.
Onder de auto lassen is niet zo lekker.
Die voorste aansluiting van de demper gaat hopelijk nog herkenbaar er af komen, dan kan je kiezen, nieuw stukje pijp ergens vandaan toveren of dit eindje oplappen. De eindkronkel heeft bijvoorbeeld dezelfde diameter en kan wel 5 cm missen. ALlemaal kielekiele.
Waar de pijp aan de demper zit gelast, zit een dikke rand metaal, daar kan je op mikken met je lastoorts. Begin met drie vier punten vast te lassen, dan laat je alles wat afkoelen en gaat weerskanten centimeter voor centimeter de aansluiting aflassen. Gegarandeerd valt er ergens een gat in je nieuwe/oude stukje pijp, in de lucht kan je niet lassen dus daar moet je dan weer vers metaal bij gaan zoeken in de bak met restjes/snippers/stripjes.
Ik heb een Cebora 155, inmiddels 160, ik denk dat je voor 1000 euro wel een apparaat, gasfles en de rest hebt. Slijptollen, griptangen, etc, genoeg voor jarenlang lasogen, brandplekken in kleding en blaren, maar ook stevige dorpels.
Voor 1000 euro kan je een hoop uitlaten kopen.
Die draagbeugel is dik, de wand vd demper is dun, alles zit onder de roest en zink, maar als je schoon begint en vooral mikt op het dikke deel krijg je dat wel vast met nul ervaring. Die andere ophangbeugel is zo ver geroest dat het metaal geen sterkte meer heeft, het hele ding zit met boutjes vast (boutkopjes passen niet meer in een sleutel 13) kan je vervangen. Of je buigt een stuk ijzer en last dat eraan.
Onder de auto lassen is niet zo lekker.
Die voorste aansluiting van de demper gaat hopelijk nog herkenbaar er af komen, dan kan je kiezen, nieuw stukje pijp ergens vandaan toveren of dit eindje oplappen. De eindkronkel heeft bijvoorbeeld dezelfde diameter en kan wel 5 cm missen. ALlemaal kielekiele.
Waar de pijp aan de demper zit gelast, zit een dikke rand metaal, daar kan je op mikken met je lastoorts. Begin met drie vier punten vast te lassen, dan laat je alles wat afkoelen en gaat weerskanten centimeter voor centimeter de aansluiting aflassen. Gegarandeerd valt er ergens een gat in je nieuwe/oude stukje pijp, in de lucht kan je niet lassen dus daar moet je dan weer vers metaal bij gaan zoeken in de bak met restjes/snippers/stripjes.
Ik heb een Cebora 155, inmiddels 160, ik denk dat je voor 1000 euro wel een apparaat, gasfles en de rest hebt. Slijptollen, griptangen, etc, genoeg voor jarenlang lasogen, brandplekken in kleding en blaren, maar ook stevige dorpels.
Voor 1000 euro kan je een hoop uitlaten kopen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969