16 June 2021, 15:21
(16 June 2021, 00:34)Volvo 142 B23 schreef: 1150 watt opgenomen vermogen? Ofwel, met eerder genoemde 15% rendement, <200 watt koelvermogen. Een auto heeft normaliter een airco met kilowatten aan capaciteit.
200 watt is een flinke koelkast. Die doet er uuuuren over om van 20gr naar 7gr te gaan. Bedenk een hele auto die een dagje in de zon heeft staan bakken. Het interieur is 40gr.
Nou ja, punt is duidelijk denk ik? Ze verkopen luchtkastelen.
Of gebakken lucht?

Hoe dan ook, als je bedenkt dat een beetje warmtepomp met 1kWh aan stroom zo'n 3-4 kWh aan warmte weet te verplaatsen, klinkt stuk efficienter dan 15%.
Vandaar waarschijnlijk ook dat electrische auto's met een warmtepomp en niet met deze techniek worden toegerust?
Het klinkt elegant en mooi, maar die zeer beperkte efficientie is denk ik wel een punt van aandacht....
Hierboven wordt wel al een grove indicatie gegeven, maar heeft iemand een idee hoeveel koelend/thermisch vermogen een auto-airco ongeveer heeft? Dat even ter vergelijk.
Overigens is het uiteraard wel zo dat je beter niet de hele auto naar koelkasttemperaturen hoeft terug te koelen. ALs je een graad of 5-6 onder buitentemp zit voelt het vaak al een stuk aangenamer aan.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005

