10 June 2021, 10:23
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 June 2021, 10:59 door Grey240Polar.)
In eerste instantie dacht ik ook dat dit interessant zou zijn totdat ik las dat een TCT-unit bestaat uit Peltier-elementen, een thermoelektrisch systeem.
Helaas hebben dat soort elementen het grote nadeel dat de efficiëncy erg laag is, zo'n 10-15% terwijl dat voor compressorsystemen* 40-60% is.
De voordelen van Peltier-elementen zijn: geen bewegende delen, koeling/verwarming omkeerbaar en wellicht is het ook goedkoper in aanschaf.
Het nadeel van Peltier-elementen is dus dat je er minimaal 4x zoveel energie in moet stoppen om er hetzelfde uit te krijgen, uitgaande van 100% efficiency van de dynamo. En dat... is helaas verre van het geval (zo'n 60%), het verhaal wordt daardoor nòg minder rooskleurig.
T.o.v. een aircopomp die rechtstreeks aangedreven wordt vanaf de krukas ga je m.i. -bij een gelijkwaardige koeling - dus veel meer (ongeveer 6x zoveel) vermogen wegnemen.
Je zult om die reden in elektrische auto's het aircosysteem aantreffen dat we al kennen van de verbrandingsmotor, maar met als belangrijkste verschil: een elektrische compressor. Dat systeem is ook voor verwarmen geschikt en tevens veel efficiënter dan resistief verwarmen.
*) waaronder ook koelkasten, airco's thuis, (huis)warmtepompen e.d. vallen. Ook dit werkingsprincipe is qua koeling/verwarming technisch gezien omkeerbaar (en eigenlijk is je split-airco gewoon een lucht/lucht warmtepomp).
Helaas hebben dat soort elementen het grote nadeel dat de efficiëncy erg laag is, zo'n 10-15% terwijl dat voor compressorsystemen* 40-60% is.
De voordelen van Peltier-elementen zijn: geen bewegende delen, koeling/verwarming omkeerbaar en wellicht is het ook goedkoper in aanschaf.
Citaat:Die zal wel wat meer vermogen wegnemen van de motor, maar dat doet een reguliere aircopomp ook.
Het nadeel van Peltier-elementen is dus dat je er minimaal 4x zoveel energie in moet stoppen om er hetzelfde uit te krijgen, uitgaande van 100% efficiency van de dynamo. En dat... is helaas verre van het geval (zo'n 60%), het verhaal wordt daardoor nòg minder rooskleurig.
T.o.v. een aircopomp die rechtstreeks aangedreven wordt vanaf de krukas ga je m.i. -bij een gelijkwaardige koeling - dus veel meer (ongeveer 6x zoveel) vermogen wegnemen.
Je zult om die reden in elektrische auto's het aircosysteem aantreffen dat we al kennen van de verbrandingsmotor, maar met als belangrijkste verschil: een elektrische compressor. Dat systeem is ook voor verwarmen geschikt en tevens veel efficiënter dan resistief verwarmen.
*) waaronder ook koelkasten, airco's thuis, (huis)warmtepompen e.d. vallen. Ook dit werkingsprincipe is qua koeling/verwarming technisch gezien omkeerbaar (en eigenlijk is je split-airco gewoon een lucht/lucht warmtepomp).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47

