24 April 2021, 09:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 April 2021, 17:03 door Grey240Polar.)
(23 April 2021, 15:03)EliasL schreef: Oké dus even voor de duidelijkheid. Op de 2 kabels achter de rechter koplamp meet ik het volgende:
-Geel: constant 12v
-Rood: Geschakelde plus, pas 12v bij sproeien
Klopt het dat de draden van de motortjes als volgt lopen:
Rood: geschakelde plus
Zwart: constante plus
Bruin: min:massa
Dan het dus volgensmij moeten kloppen als ik de draden van de motortjes van de wissers aansluit op de volgende manier:
Geel - zwart
Rood - rood
- bruin op massa
Maar als ik dat doe gebeurt er niks bij sproeien. Ik heb heel erg het gevoel dat er iets niet goed zit bij de motortjes zelf. Heb het al opengehaald en alle tand wieltjes zijn heel. Wat kan ik nog meer controleren?
Ik ken de koplampwissers niet, maar uit deze thread begrijp ik dat ze min of meer op dezelfde manier werken als de andere (ruiten)wissers, zij het minder complex.
In de motortjes zitten contacten die ervoor zorgen dat de wisser in een bepaalde stand wordt teruggezet, ongeacht het moment dat de hendel weer op "uit" werd gezet.
Het zijn deze contacten die ik als eerstvolgende zou verdenken als de aansturing vanuit de auto al als veroorzaker is uitgesloten.
Wat je dus nog zou kunnen doen is weerstanden meten. Als de motor in de parkeerpositie staat, dan zou je tussen de massa en de pin van de geschakelde 12 V de motorwikkelingen moeten kunnen meten. Meestal zijn dat redelijk lage weerstanden. Als de weerstand oneindig hoog is zit er dus iets fout, denk aan slechte contacten, gescheurde soldeerverbindingen, doorgebrande wikkelingen of versleten koolborstels.
Staat de motor ergens anders dan in de parkeerpositie dan zou je die lage weerstand tussen de massa en constante 12 V moeten meten.
Succes!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47