6 March 2021, 20:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 March 2021, 09:14 door Grey240Polar.)
(6 March 2021, 13:53).benedicth schreef: Interessant. Toevallig zag ik gisteren op de site van classiccarleds.co.uk, waar ik de meeste LED-lampjes heb besteld, deze mededeling bij de H4 LEDS die ik daar had gekocht: "Due to the recent change in UK MOT regulations, the use of LEDs in halogen headlight reflectors is not now acceptable for UK MOT's despite these having excellent MOT standard beam patterns."
Over dat lichtbeeld: dat is inderdaad heel anders, heb ik bij mijn andere auto kunnen vaststellen. Ik schijn niemand in z'n gezicht, maar twee egale banen schuin naar rechts zijn het zeker niet. Het is veel meer een diffuus lichtbeeld. Nu was de conversie bij die auto van Duplo (bolletjes), met aanpasringen, naar H4 naar H4 LED. Dat speelt ongetwijfeld ook mee.
Maar verder, waar het alle andere lampen dan koplampen betreft, kan ik de ANWB alleen maar gelijk geven. De zichtbaarheid achter verbetert bij zo'n oude auto met relatief kleine achterlichten enorm.
Maar goed: koplampen hoe dan ook een showstopper bij APK, achter/remlichten niet toegestaan, maar waarschijnlijk geen showstopper bij APK lijkt me. Hoewel, zo'n APK station wil natuurlijk ook niet nat gaan op dit soort dingen. Afwachten dus.
Dat is een interessante bewoording die ze daar op de site zetten. Sinds 11 januari dit jaar moet de keurmeester in de UK halogeenunits die voorzien zijn van HID of led afkeuren. Tot die recente wijziging was dat alleen bij het gebruik van gasontladingslampen (HID) het geval. Daar leid ik uit af dat een ledlamp in een halogeenunit voorheen door de keuring had kunnen komen mits het lichtbeeld goed genoeg was.
Echter, in principe sloten de ECE regels het gebruik van alle andere lampen dan gecertificeerde halogeenlampen bij voorbaat al uit. Ook voor de UK want ik verwacht niet dat Brexit er (al?) invloed op heeft gehad. Ook niet-EU landen maken nl. gebruik van de ECE reguleringen.
In principe gaat het de ANWB hier vooral om de koplampen en eerlijk gezegd valt daar ook de meeste winst te behalen. Zowel wat lichtopbrengst als energieverbruik betreft.
Het zijn, vanwege de eisen aan het lichtbeeld, ook de moeilijkste lampen om in retrofit leduitvoering goed te krijgen.
De andere lampen zijn signaallampen en zolang de lichtopbrengst en kleur goed zijn denk ik niet dat ledlampen bij de APK "door de mand vallen", maar strikt genomen is geen enkele lamp zonder E-merk toelaatbaar op de openbare weg.
Ik heb in alle jaren dat ik auto rijd maar één signaallampje hoeven vervangen, en dat was notabene een knipperlicht. Bij alle Volvo's die ik sinds 2000 had, waren het alleen maar koplampen, niet één signaallamp. En dan hebben we het over 20 jaar en ongeveer 250.000 km. Voor mij is er dus weinig prikkel om de gloeilampen van de signaallampen door led te vervangen.
Veel belangrijker vind ik het hebben van een derde remlicht, ook al hoeft dat niet voor een auto van deze leeftijd. Dat derde remlicht is ook iets dat in NL van verboden naar verplicht is gegaan...go figure! Dus led in halogeenunits gaat m.i. wel komen, het is alleen nog even geduld hebben.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47