1 March 2021, 07:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 March 2021, 07:03 door Grey240Polar.)
Dat laat mooi zien hoe 2 mm erbij bijna 2x zo stijf wordt. Dit gaat wel voorbij aan het feit dat er ook nog dempers gemonteerd zijn die meer doen dan je zou denken.
Ik had voor deze thread de dempers onder mijn 245 los gemaakt terwijl die op 14 mm veren stond. Dan kun je met de hand wel heel makkelijk de auto in en uitveren, en dan lijken de getalletjes ineens een stuk meer te kloppen.
De veer en demper kunnen uiteindelijk niet los van elkaar gezien worden om het comfortgevoel te beschrijven. De ervaring die ik nu heb met de achtervering van mijn 245:
- 14 mm veer + Sachs oliedemper: hoekig hard, maar wel ver uitveren bij oprijden drempels;
- 13 mm veer + Koni Sport: erg vergelijkbaar met hierboven, maar dan afgerond en niet hoekig; weinig uitveren bij oprijden drempels;
- 13 mm veer + Sachs oliedemper die ik nu tijdelijk rijd: soepeler met een keer nadeinen bij grote oneffenheden, qua gevoel Europees soepel maar niet Amerikaans deinerig.
Ik heb geen flauw idee wat er vóór onder m'n 245 zit, maar de opzet die ik nu tijdelijk rijd past niet goed bij elkaar, e.e.a. is meer in balans met achter de Koni Sports eronder.
Dit allemaal bij onbeladen auto.
Ik had voor deze thread de dempers onder mijn 245 los gemaakt terwijl die op 14 mm veren stond. Dan kun je met de hand wel heel makkelijk de auto in en uitveren, en dan lijken de getalletjes ineens een stuk meer te kloppen.
De veer en demper kunnen uiteindelijk niet los van elkaar gezien worden om het comfortgevoel te beschrijven. De ervaring die ik nu heb met de achtervering van mijn 245:
- 14 mm veer + Sachs oliedemper: hoekig hard, maar wel ver uitveren bij oprijden drempels;
- 13 mm veer + Koni Sport: erg vergelijkbaar met hierboven, maar dan afgerond en niet hoekig; weinig uitveren bij oprijden drempels;
- 13 mm veer + Sachs oliedemper die ik nu tijdelijk rijd: soepeler met een keer nadeinen bij grote oneffenheden, qua gevoel Europees soepel maar niet Amerikaans deinerig.
Ik heb geen flauw idee wat er vóór onder m'n 245 zit, maar de opzet die ik nu tijdelijk rijd past niet goed bij elkaar, e.e.a. is meer in balans met achter de Koni Sports eronder.
Dit allemaal bij onbeladen auto.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47