28 February 2021, 21:14
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 February 2021, 21:17 door BartJu.
Edit Reason: tabelletje kwam niet goed door....
)
(26 November 2018, 22:17)Marc1970 schreef: Ooit ergens dit gevonden:
Spring thickness according to VADIS
Front:
1229337 14.2mm
1229338 13.5mm
1229339 13.3mm
1229137 13.85mm/13,9mm
1205951 14.8mm
1330841 13.5mm
Rear:
1212426 12.0mm 244GL, 244GLE,242/244GLT,265GL,264,262C
1212427 12.7mm 245DL,GL,D
1229052 12.95mm 245/265GL,DL,GLE
1206750 13.8mm 245DL Australia
Volgens mij is 12,7 voor te combineren met Nivomats en 12,95 mm de standaard estate veer (in latere onderdeelboeken heet deze 13,0 mm). Dan is 14,5 een stevige veer, die zou makkelijk 50% sterker kunnen zijn dan standaard.
Kweenie of deze link werkt: https://weblisher.textalk.se/gcp/20160127-009/?page=881
Ik weet niet zoveel van schokdempers, in het boek staan er twee voor de 5 deurs, de 1206641 en de 1228344, zonder vermelding dat die bij een bepaalde veer horen. De 1206641 noemt Nordicar toevallig een Bilstein B4, verder allerlei merken. Die andere is overal allerlei merken.
De formule moest ik opzoeken, de draaddikte zit er in tot de macht 4.
De stijfheid loopt dus heel snel op, wat in spreadsheet gezet:
dd (mm) / C (F/mm) ~(kg/cm)
12 / 11,0
12,7 / 13,8
12,95 / 14,9
13 / 15,1
13,8 / 19,2
14 / 20,3
14,5 / 23,4
hierin id dd de draaddiameter en C de veerconstante, dus de kracht / uitslag.
Voor dd heb ik zo'n beetje alle in topic genoemde waarden een keer ingevuld.
Afgerond is te stellen dan een 12, 13 en 14 mm draad 11, 15 en 20 kg nodig hebben om 1 cm ingedrukt te worden. De belasting is natuurlijk verdeeld over twee veren.
Hoewel er een hoop aanames en afrondingen in deze getallen zitten, zijn de onderlinge verhoudingen wel correct. Door de vierde macht gaat het dus wat sneller dan je intuitief zou verwachten.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005

