27 February 2021, 21:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 February 2021, 22:11 door Grey240Polar.)
Ik heb wel een vermoeden waarom je er hier niet zoveel over leest.
Voor gebruik op de openbare weg ben je gebonden aan het gebruik van ECE-goedgekeurde lampen. Omdat retrofit ledlampen niet de gloeispiraal van een gloeilamp kunnen nabootsen (want de grootte en positie daarvan komt erg nauw en is essentieel voor een goed lichtbeeld) verwacht ik ook niet dat ze er komen, althans voorlopig. Ja, je kunt zat van die lampen kopen, maar zolang er geen E+cijfer in een cirkel op staan zijn ze niet toegelaten voor gebruik op de openbare weg (en als het er wel op staat moet je je afvragen of ze zijn aangeschaft via een regulier kanaal of import via Fleabay of Alibaba e.d.).
Voor lampen in het interieur ben je overigens een stuk vrijer in het gebruik van ledlampen. Om niet de aandacht te trekken van oom agent zou ik het gebruik van blauw licht wel achterwege laten. Die kleur is nou eenmaal voorbehouden aan de zwaailichten van voorrangsvoertuigen.
Veel ledlampen hebben ook extra parallelweerstanden om elektronische systemen die gloeilampen verwachten voor de gek te houden. Deze weerstanden verstoken de energie die je dacht te besparen.
Armaturen die vanaf het begin af aan zijn ontworpen om met leds te werken (geïntegreerd) hebben een goed beeld en kunnen ECE goedkeur krijgen, vandaar dat je deze in toenemende mate bij moderne auto's ziet.
Ik zou het wel leuk vinden als er voor een 240 ledkoplampunits zouden worden ontworpen. Maar zolang dat niet het geval is blijf ik bij mijn +50% halogeenlampjes die ik eens in de ongeveer 50.000 km moet vervangen.
Voor gebruik op de openbare weg ben je gebonden aan het gebruik van ECE-goedgekeurde lampen. Omdat retrofit ledlampen niet de gloeispiraal van een gloeilamp kunnen nabootsen (want de grootte en positie daarvan komt erg nauw en is essentieel voor een goed lichtbeeld) verwacht ik ook niet dat ze er komen, althans voorlopig. Ja, je kunt zat van die lampen kopen, maar zolang er geen E+cijfer in een cirkel op staan zijn ze niet toegelaten voor gebruik op de openbare weg (en als het er wel op staat moet je je afvragen of ze zijn aangeschaft via een regulier kanaal of import via Fleabay of Alibaba e.d.).
Voor lampen in het interieur ben je overigens een stuk vrijer in het gebruik van ledlampen. Om niet de aandacht te trekken van oom agent zou ik het gebruik van blauw licht wel achterwege laten. Die kleur is nou eenmaal voorbehouden aan de zwaailichten van voorrangsvoertuigen.
Veel ledlampen hebben ook extra parallelweerstanden om elektronische systemen die gloeilampen verwachten voor de gek te houden. Deze weerstanden verstoken de energie die je dacht te besparen.
Armaturen die vanaf het begin af aan zijn ontworpen om met leds te werken (geïntegreerd) hebben een goed beeld en kunnen ECE goedkeur krijgen, vandaar dat je deze in toenemende mate bij moderne auto's ziet.
Ik zou het wel leuk vinden als er voor een 240 ledkoplampunits zouden worden ontworpen. Maar zolang dat niet het geval is blijf ik bij mijn +50% halogeenlampjes die ik eens in de ongeveer 50.000 km moet vervangen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47

