27 February 2021, 20:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 February 2021, 20:13 door benedicth.)
Beste Volvisten,
Wat zijn op dit forum eigenlijk de ervaringen zijn met LED-verlichting? Vind er namelijk weinig topics over en vroeg me af hoe dat komt. Want de voordelen van LED zijn m.i. evident: hogere lichtopbrengst, minder verbruik, en als je bijvoorbeeld lichtkleur 3000K neemt hoeft de klassieke uitstraling er ook niet onder te lijden.
Mijn eigen pogingen een LED upgrade bij mijn 240 polar uit te voeren hadden de afgelopen zomer- optimistisch gezegd - wisselend succes, misschien verklaart dat iets. De switch van lampjes van de metertjes, interieurverlichting, handschoenenkastje (BA9) en de middenconsole was geen probleem, al had ik de (halogeen)verlichting van de tellerbak gelaten voor wat ie was, omdat ik geen geschikt LED-alternatief kon vinden. Toen de 'stadslichten' (BA15). Daar een iets hogere lichtopbrengst genomen (als veel moderne auto's als kerstbomen rondrijden, wil je toch een beetje meedoen
), ook geen probleem. Lastig werd het bij de remlichten. Toen ik die probeerde te vervangen voor LEDs raakte de elektrische huishouding van slag. De achterruitenwisser deed het niet meer, maar in plaats daarvan lichtten de remlichten op. Terugzetten deed loste het euvel weer op.
Hebben deze verschijnselen te maken met dat z.g. bulb failure warning systeem? Ik vermoed het. Bij geen van de wijzigingen heb ik overigens het relevante dashboard-lampje zien oplichten.
Bij mijn andere auto, uit '72, zonder zo'n systeem, was de LED-upgrade zonder problemen gegaan. Had daar eerder het merendeel van de lampjes vervangen, van de sidelights tot de koplampen.
Enfin, om kort te gaan, dus, wat zijn de ervaringen? Heeft iemand een meer volledige upgrade gedaan, en hoe?
Groet,
Ben
Wat zijn op dit forum eigenlijk de ervaringen zijn met LED-verlichting? Vind er namelijk weinig topics over en vroeg me af hoe dat komt. Want de voordelen van LED zijn m.i. evident: hogere lichtopbrengst, minder verbruik, en als je bijvoorbeeld lichtkleur 3000K neemt hoeft de klassieke uitstraling er ook niet onder te lijden.
Mijn eigen pogingen een LED upgrade bij mijn 240 polar uit te voeren hadden de afgelopen zomer- optimistisch gezegd - wisselend succes, misschien verklaart dat iets. De switch van lampjes van de metertjes, interieurverlichting, handschoenenkastje (BA9) en de middenconsole was geen probleem, al had ik de (halogeen)verlichting van de tellerbak gelaten voor wat ie was, omdat ik geen geschikt LED-alternatief kon vinden. Toen de 'stadslichten' (BA15). Daar een iets hogere lichtopbrengst genomen (als veel moderne auto's als kerstbomen rondrijden, wil je toch een beetje meedoen
), ook geen probleem. Lastig werd het bij de remlichten. Toen ik die probeerde te vervangen voor LEDs raakte de elektrische huishouding van slag. De achterruitenwisser deed het niet meer, maar in plaats daarvan lichtten de remlichten op. Terugzetten deed loste het euvel weer op. Hebben deze verschijnselen te maken met dat z.g. bulb failure warning systeem? Ik vermoed het. Bij geen van de wijzigingen heb ik overigens het relevante dashboard-lampje zien oplichten.
Bij mijn andere auto, uit '72, zonder zo'n systeem, was de LED-upgrade zonder problemen gegaan. Had daar eerder het merendeel van de lampjes vervangen, van de sidelights tot de koplampen.
Enfin, om kort te gaan, dus, wat zijn de ervaringen? Heeft iemand een meer volledige upgrade gedaan, en hoe?
Groet,
Ben
_______________________
'92 Volvo 240 Polar (B200F)
'72 Rover P5B Coupé (V8)
'92 Volvo 240 Polar (B200F)
'72 Rover P5B Coupé (V8)

