1 July 2006, 01:52
Hoi,
De grijze boschmodule bij de wielkast in de motorruimte is de ontstekings module. Ik zou even van sloop onderdelen een verdeler halen met een hall sensor en eventueel ook dit kastje. Zoek even een draadschema hoe het precies moet werken. 1 draad gaat van de hall gever de module in. Eruit gaan 3-4 draden dus moeilijk kan het niet zijn (+,-, bobine en ?). Dit is vele malen goedkoper dan een Luminition. Op zich is dat ook mooi spul maar werkt net zo goed als een in goede staat verkerend bosch-systeem, namelijk 12.000 volt. Als je echt meer vonk willen met de ontsteking dan kan je een sensorwiel plaatsen op de poelie, een sensor ernaast hangen, een Ford Edis module plaatsen en een MegaJolt plaatsen. Dan is je ontsteking volledig regelbaar en werkelijk in sterkte toegenomen. Dit is ook nog goedkoper dan een Luminition systeem maar wel wat meer werk.
Vermoedelijk heb je nu contactpunten. Want een hall aansluiten op een bobine, dat werkt niet. Controleer de contactpunt opening (met voelermaatjes, erg belangrijk !) en koop een goedkoop "timinglight" stroboscooplampje bij de automaterialenhandel. Daar ga je plezier van hebben, ook met electronische ontsteking. Stel met losgekopelde vaccuumslang de voorontsteking in op 12 graden. Als de auto op gas loopt kan je wat meer doen. Zeg 15-17 graden. Maar dan moet je oppassen met het rijden op benzine en minstens superplus tanken.
Contactpunten kunnen prima werken als ze in goede staat zijn. De contacthoek is erg belangrijk voor het opladen van de bobine. Verder moet het vlak waarover de punten glijden licht vettig zijn en mogen de contactpunten niet (erg) inbranden. Dit herken je aan een bobbeltje en een kuiltje op de punten als ze nog vrij nieuw zijn. Dan is de condensator overleden. Het is slim om deze samen met de punten te vervangen. Zorg voor een nieuwe rotor en verdeler en let op de aanwezigheid van de koolstof pen. Goede bougie kabels en bougie's om het af te maken (in het donker spuiten met de plantenspuit mag geen bliksemschouwspel veroorzaken).
Veel succes en plezier !
De grijze boschmodule bij de wielkast in de motorruimte is de ontstekings module. Ik zou even van sloop onderdelen een verdeler halen met een hall sensor en eventueel ook dit kastje. Zoek even een draadschema hoe het precies moet werken. 1 draad gaat van de hall gever de module in. Eruit gaan 3-4 draden dus moeilijk kan het niet zijn (+,-, bobine en ?). Dit is vele malen goedkoper dan een Luminition. Op zich is dat ook mooi spul maar werkt net zo goed als een in goede staat verkerend bosch-systeem, namelijk 12.000 volt. Als je echt meer vonk willen met de ontsteking dan kan je een sensorwiel plaatsen op de poelie, een sensor ernaast hangen, een Ford Edis module plaatsen en een MegaJolt plaatsen. Dan is je ontsteking volledig regelbaar en werkelijk in sterkte toegenomen. Dit is ook nog goedkoper dan een Luminition systeem maar wel wat meer werk.
Vermoedelijk heb je nu contactpunten. Want een hall aansluiten op een bobine, dat werkt niet. Controleer de contactpunt opening (met voelermaatjes, erg belangrijk !) en koop een goedkoop "timinglight" stroboscooplampje bij de automaterialenhandel. Daar ga je plezier van hebben, ook met electronische ontsteking. Stel met losgekopelde vaccuumslang de voorontsteking in op 12 graden. Als de auto op gas loopt kan je wat meer doen. Zeg 15-17 graden. Maar dan moet je oppassen met het rijden op benzine en minstens superplus tanken.
Contactpunten kunnen prima werken als ze in goede staat zijn. De contacthoek is erg belangrijk voor het opladen van de bobine. Verder moet het vlak waarover de punten glijden licht vettig zijn en mogen de contactpunten niet (erg) inbranden. Dit herken je aan een bobbeltje en een kuiltje op de punten als ze nog vrij nieuw zijn. Dan is de condensator overleden. Het is slim om deze samen met de punten te vervangen. Zorg voor een nieuwe rotor en verdeler en let op de aanwezigheid van de koolstof pen. Goede bougie kabels en bougie's om het af te maken (in het donker spuiten met de plantenspuit mag geen bliksemschouwspel veroorzaken).
Veel succes en plezier !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl