28 October 2020, 15:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 October 2020, 15:44 door Grey240Polar.)
Een tijdje geleden heb ik precies dat uitgeprobeerd. Maar dat had er vooral mee te maken omdat ik op dat moment de mogelijkheid had om voor maar een kleine meerprijs (3,5-4,5 cent per liter) E5 met octaangetal 98 te tanken. Daar heb ik zelfs nog deze peiling aan gewijd. In NL is dat verschil exorbitant, eerder 20 cent ofzo meer per liter.
Lang verhaal kort: het maakt zo enorm weinig verschil in rijervaring (althans, op mijn B200F) dat ik zelfs denk dat het verschil dat ik dacht te merken tussen mijn oren zit.
Dat is ook niet zo gek, het instructieboekje vraagt voor de B200F en B230F om een minimum octaangetal van 91 maar adviseert 95. 98 of hoger wordt niet genoemd.
91 lijkt tegenwoordig erg weinig, maar wie kent de "normale benzine" van destijds nog?
Overigens wat betreft ethanol: dat heeft een hoog octaangetal. In sommige landen is E85 verkrijgbaar en dat zou een octaangetal van ongeveer 105 hebben.
Lang verhaal kort: het maakt zo enorm weinig verschil in rijervaring (althans, op mijn B200F) dat ik zelfs denk dat het verschil dat ik dacht te merken tussen mijn oren zit.
Dat is ook niet zo gek, het instructieboekje vraagt voor de B200F en B230F om een minimum octaangetal van 91 maar adviseert 95. 98 of hoger wordt niet genoemd.
91 lijkt tegenwoordig erg weinig, maar wie kent de "normale benzine" van destijds nog?
Overigens wat betreft ethanol: dat heeft een hoog octaangetal. In sommige landen is E85 verkrijgbaar en dat zou een octaangetal van ongeveer 105 hebben.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47