19 October 2020, 12:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 October 2020, 12:40 door Jordos.)
Ik heb de TPS (gaskleppositie sensor) gecontroleerd met voelermaatjes en deze klikt netjes bij 0.1 en nog net bij 0.15 mm, en niet meer bij 0.20 of hoger.
De stationairklep gecontroleerd door een van de vacuumslangen te blokkeren en dan zakt het toerental van ongeveer (toerenteller op dash) 800 naar 400. Lijkt dus allemaal wel volgens spec. Bovendien heb ik geen problemen met stationair toerental opgemerkt tot nu toe. Ook met bijvoorbeeld de airco aan blijft de motor netjes lopen.
Ik heb wel 2 andere zaken ontdekt:
- De vacuumslang die van de Fuel Pressure Regulator komt ruikt een beetje naar benzine en dat zou geloof ik op een lekke FPR moeten duiden. Ik heb de motor laten lopen met de slang eraf, beetje gasgeven, maar ik zie er geen benzine uit komen. Vraag is dus of dit ernstig genoeg is om de FPR te vervangen? Ruikt die slang niet sowieso een beetje naar benzine omdat ie op het inlaatspruitstuk zit aangesloten?
- Met een draaiende motor blaast er een beetje lucht uit het gat van de olievuldop, en volgens mij zou hij juist een beetje moeten zuigen. Dat betekent volgens mij dat het carterventilatiesysteem (PCV) verstopt zit. Mijn vraag is nu of dat ook mijn genoemde mankement kan veroorzaken? Het lijkt mij zelf nogal sterk.
De stationairklep gecontroleerd door een van de vacuumslangen te blokkeren en dan zakt het toerental van ongeveer (toerenteller op dash) 800 naar 400. Lijkt dus allemaal wel volgens spec. Bovendien heb ik geen problemen met stationair toerental opgemerkt tot nu toe. Ook met bijvoorbeeld de airco aan blijft de motor netjes lopen.
Ik heb wel 2 andere zaken ontdekt:
- De vacuumslang die van de Fuel Pressure Regulator komt ruikt een beetje naar benzine en dat zou geloof ik op een lekke FPR moeten duiden. Ik heb de motor laten lopen met de slang eraf, beetje gasgeven, maar ik zie er geen benzine uit komen. Vraag is dus of dit ernstig genoeg is om de FPR te vervangen? Ruikt die slang niet sowieso een beetje naar benzine omdat ie op het inlaatspruitstuk zit aangesloten?
- Met een draaiende motor blaast er een beetje lucht uit het gat van de olievuldop, en volgens mij zou hij juist een beetje moeten zuigen. Dat betekent volgens mij dat het carterventilatiesysteem (PCV) verstopt zit. Mijn vraag is nu of dat ook mijn genoemde mankement kan veroorzaken? Het lijkt mij zelf nogal sterk.
Volvo 164 '70, handgeschakeld, Benz + LPG
Volvo 340 '86, handgeschakeld
Volvo 240 '92 Super Polar, handgeschakeld
Volvo 340 '86, handgeschakeld
Volvo 240 '92 Super Polar, handgeschakeld