17 May 2020, 20:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 May 2020, 21:20 door easy rider.)
(17 May 2020, 14:30)Marc1970 schreef: Ik weet niet of het een goed idee is om m op benzine te laten lopen, er kan van alles lek zijn vanaf de tank tot de vlotter. Een lekke benzinepomp is wel het vervelendst, die pompt het hele carter vol benzine zodat je ongeveer rijdt op de dampen uit de carterventilatie en de krukaslagers er aan gaan.Ik heb hem zojuist op benzine laten lopen. Schakelaartje om, beetje gas bij en hij pakte het direct op. Ik heb het samen met mijn vader gedaan, die zit al 40 jaar in het vak, dus dat komt wel goed. Ik heb hem gestart op hele oude benzine uit de Ford Taunus. Klinkt slecht, maar deze benzine is zo oud dat het nog 'echte' benzine is, dat spul gaat niet kapot zoals die gore E10 van tegenwoordig, waar ik mijn gemotoriseerde voertuigen nog niet eens aan wil laten ruiken. Even gefilterd en de Volvo opgevuld. Nergens lekken en de pomp en elektrische klep om de benzine toevoer af te sluiten (als hij op LPG loopt) deden het perfect. Ik dacht dat de Volvo wat echte benzine wel lekker zou vinden, er was ook niks mis met de benzine. Verder ben ik niet van plan veel te rijden op benzine, volgens mij is starten op benzine altijd wel goed en als hij warm is overschakelen op LPG.
Ik ga denk ik ook nog een zelfdenkende koelvin achter de radiateur zetten, scheelt weer brandstof en vermogen verlies.
Ik rijd trouwens bijna elke dag in een 'automaat'. Ik werk bij de Jumbo op de bezorgdienst en alle Jumbo bussen zijn Renault Masters met computer geschakelde handbakken, drie keer niks dus. Soms hadden we een leenbus als een van de Jumbo bussen voor reparatie of een beurtje moest. Laatst hadden we een VW Crafter met een DSG bak erin. Er stond nog maar 34.000 km op de teller, dat reed wel erg lekker. Maar toch rijd ik dan liever een handbak, alhoewel ik de aantrekkelijkheid van een goede automaat ook wel zie.
Voor dagelijks vervoer rijd ik trouwens een Hanway RAW 50, een retro schakelbrommer uit 2018 met Lambda sonde en alles erop. Ding trekt voor geen meter, maar rijd super lekker en doet met gemak 1:43, dus mij hoor je niet klagen.
[img]
![[Afbeelding: 49897964407_022cbba0a9_c.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/49897964407_022cbba0a9_c.jpg)
[img]
![[Afbeelding: 49906173091_8639009a9f_c.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/49906173091_8639009a9f_c.jpg)
[img]
![[Afbeelding: 49905661288_0afd433990_c.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/49905661288_0afd433990_c.jpg)
[img]
![[Afbeelding: 49906475987_71e9a8a427_c.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/49906475987_71e9a8a427_c.jpg)
![[Afbeelding: 49906476062_27514f61c1_c.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/49906476062_27514f61c1_c.jpg)
[img]
![[Afbeelding: 49906475927_847857c257_c.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/49906475927_847857c257_c.jpg)
[img]
![[Afbeelding: 49905660953_05e5ea0aa6_c.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/49905660953_05e5ea0aa6_c.jpg)
Ik haal, zoals hier duidelijk te zien is, met thinner de spuitverf eraf die door één van de vorige eigenaren er op is gespoten om de lelijke plekjes bij te werken. De lelijke plekjes maak ik daarna weer glad met plamuur en als het nodig is, van te voren nog even roestvrij. De verf die is gebruikt wijkt qua kleur heel erg af van de originele lak. Zelf laat ik nog even een spuitbus en een potje lak op maat maken om hem er straks helemaal strak op te hebben staan!
[img]
![[Afbeelding: 49906172731_e22bbcedb0_c.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/49906172731_e22bbcedb0_c.jpg)
Hier ook nog een foto van het Ford Taunus project (normaal gesproken met zeil eroverheen).
Ford Taunus tc1 coupé - 1973
Volvo 144 DL automatic - 1974
Suzuki GS 500 E slingshot - 1990
Hanway RAW50 euro4 - 2018
Volvo 144 DL automatic - 1974
Suzuki GS 500 E slingshot - 1990
Hanway RAW50 euro4 - 2018