17 May 2020, 13:23
(17 May 2020, 09:17)Grey240Polar schreef:Citaat:Hoe soepel de Volvo automaat ook schakelt, ik vind een handbak toch fijner en daarom ga ik in de Taunus ook een 5 bak bouwen. Je hebt gewoon meer gevoel en controle over de auto vindt ik zelf. En het rijdt zuiniger.
Helemaal mee eens.
Ik heb door de jaren heen een paar ritjes gemaakt met auto's met automaat, en alleen de eerste auto in het lijstje vond ik daarmee OK.
-Ford Mustang 289 cui V8 met drietraps automaat. Met niet teveel trappen en een 4,7 l V8 met een berg koppel vond ik het nog wel te doen.
-Volvo Amazon met een BWnog wat... precies wat Marc1970 al schreef.
-Volvo 780 Bertone met PRV V6, hier zou je wat pit van verwachten maar heel die auto deed door de automaat lui en terug gehouden aan. De benzinemeternaald had nog wel de meeste snelheid van alle naalden in het dashboard. Mijn 245 met B200Fje met 5 bak voelt gewoon levendiger en vooral ook soepeler aan, een jonge vent t.o.v. een oude man terwijl die laatste op papier sneller zou zijn...
-En dan een dag in een Land Rover Discovery Sport van 2 jaar oud. Zware auto maar toch behoorlijk snel. Maar de automaat (die je overigens ook handmatig zou moeten kunnen schakelen m.b.v. peddels, maar dat heb ik niet geprobeerd) schakelt veel vaker dan nodig, op momenten dat je denkt "waarom juist nu???" en op momenten dat je kick-down verwacht "komt er nog wat van?".
Dus...
Alleen de DAF automaat / CVT... daar heb ik nog nooit mee gereden. Of misschien toch wel als passagier... in een Toyota Yaris Hybrid, dat is toch ook een CVT?
Tja, ieder het zijne. Ik hou wel van het relaxte cruisen. In de 245 met AW71 (dat dan weer wel) is dat erg lekker. Bijna Amerikaansig (niet per se de grote sloepen, maar de rijstijl).
De 340 met CVT is inderdaad weer anders. Enige auto waarbij de snelheidsmeter kan oplopen en de toerenteller terug. In een vloeiende beweging ook nog. En ook leuk bij stoplicht sprint. Trap gas in, motor over de 400 rpm, en daar steady terwijl je met de accerleratie het petje in de golf naast je verrast. Al is het bij 70-80 km/u wet bekeken, dan komt petje weer langszij.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005