23 April 2020, 11:23
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 April 2020, 11:24 door Nicolaas H.)
Relais zit bij je linkervoet onder de bekleding, links zit een afdekplaatje. Daaronder zitten twee relais verpakt in foamtape. Zwart is voor de wisser achter, de gele voor de wissers voor, tenminste zo is het bij mijn auto uit 92.
Ik heb een jaar of vijf een goed functionerende achterwisser gehad ook qua interval. Er is nooit iets aan de aansluitingen veranderd en van de ene op de andere dag besloot de auto dat hij in de stand 'interval' juist continue ging wisser, zonder een pauze tussen opeenvolgende slagen.
Er kan natuurlijk iets in de kabeltje los zijn geraakt maar dan verwacht ik - met mijn beperkte kennis - niet dat de wisser continue gaat wissen maar dat hij NIETS meer doet zoals bij jou auto.
Ik krijg het idee dat het interval niet wordt bepaald door het relais [deze geeft gewoon alleen een bepaalde stroom door] maar door het mechaniek in de wisselmotor. Is dit een relevante gedachte of moet ik ergens anders aan denken?
Ik heb een jaar of vijf een goed functionerende achterwisser gehad ook qua interval. Er is nooit iets aan de aansluitingen veranderd en van de ene op de andere dag besloot de auto dat hij in de stand 'interval' juist continue ging wisser, zonder een pauze tussen opeenvolgende slagen.
Er kan natuurlijk iets in de kabeltje los zijn geraakt maar dan verwacht ik - met mijn beperkte kennis - niet dat de wisser continue gaat wissen maar dat hij NIETS meer doet zoals bij jou auto.
Ik krijg het idee dat het interval niet wordt bepaald door het relais [deze geeft gewoon alleen een bepaalde stroom door] maar door het mechaniek in de wisselmotor. Is dit een relevante gedachte of moet ik ergens anders aan denken?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]

