17 April 2020, 11:13
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 April 2020, 11:28 door Grey240Polar.)
Interessant om te weten is dat de ADAC (en dus ook de ANWB) lang niet alle banden test maar een selectie die een bepaalde remproef heeft doorstaan.
Soms doet een budget band wel mee, maar dat is dan vaak omdat het in de praktijk een populair type is. Een enkele keer levert dat verrassende resultaten op, maar meestal voorspelbaar onderaan.
Ook iets om rekening mee te houden: een bepaald merk en type band kan in de ene maat testwinnaar zijn en in een andere maat ergens onderaan bungelen. Voor de maat 185/80R14 betekent dat dus eigenlijk dat tests bekijken maar weinig zin heeft. En gebruikerservaringen zijn zo subjectief dat ik ze meestal negeer. Teveel variabelen die een rol spelen.
15" kan er ook mooi uit zien:
![[Afbeelding: 7NsBLJb.jpg?1]](https://i.imgur.com/7NsBLJb.jpg?1)
Ik heb net een leenauto gehad met die maat banden, en dat reed prima, maar let wel even op de eindreductie van de achteras.
Een 3.54 as (staat op een sticker op de as) i.c.m. 185/70R14 gaat prima, maar als je een 3.91 achteras hebt zou ik dat niet doen, die is gemaakt voor de grotere omtrek van de 185/80R14 (1931 mm vs. 2047 mm) en je auto staat er ook nog eens 18,5 mm lager op (en evenveel meer lucht in de wielkuip). Doe je het wel, dan mag je bij dezelfde snelheid een aardige verhoging van het toerental verwachten en een afwijking van 6% op de teller (klik).
Soms doet een budget band wel mee, maar dat is dan vaak omdat het in de praktijk een populair type is. Een enkele keer levert dat verrassende resultaten op, maar meestal voorspelbaar onderaan.
Ook iets om rekening mee te houden: een bepaald merk en type band kan in de ene maat testwinnaar zijn en in een andere maat ergens onderaan bungelen. Voor de maat 185/80R14 betekent dat dus eigenlijk dat tests bekijken maar weinig zin heeft. En gebruikerservaringen zijn zo subjectief dat ik ze meestal negeer. Teveel variabelen die een rol spelen.
15" kan er ook mooi uit zien:
![[Afbeelding: 7NsBLJb.jpg?1]](https://i.imgur.com/7NsBLJb.jpg?1)
(17 April 2020, 10:52)Brat schreef: Ik zie net dat de officiële maat voor de laatste 240's 185/70/14 was. Dat is al weer iets beter te krijgen/betaalbaar. Ik had hiervoor all weather banden en ik moet zeggen, dat die me eigenlijk heel goed bevielen met het Hollandse klimaat. Dus wie weet ga ik daar wel voor
Ik heb net een leenauto gehad met die maat banden, en dat reed prima, maar let wel even op de eindreductie van de achteras.
Een 3.54 as (staat op een sticker op de as) i.c.m. 185/70R14 gaat prima, maar als je een 3.91 achteras hebt zou ik dat niet doen, die is gemaakt voor de grotere omtrek van de 185/80R14 (1931 mm vs. 2047 mm) en je auto staat er ook nog eens 18,5 mm lager op (en evenveel meer lucht in de wielkuip). Doe je het wel, dan mag je bij dezelfde snelheid een aardige verhoging van het toerental verwachten en een afwijking van 6% op de teller (klik).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47

