5 April 2020, 14:49
De waarde is die van een degelijke vierdehands auto in een beperkte markt van liefhebbers. Eigenlijk komen alleen 240's met km standen tot 200.000 in de buurt van de 5000 euro en opwaarts. Die worden vooral akelig opgepoetst aangetroffen bij zgn. specialisten. Alleen gaan om te kijken en te ervaren hoe de betere 240 rijdt/klinkt/stuurt etc.
De sedan is dan meest wat lastiger vinden dan de estate. Niemand wil meer een diesel. LPG is goedkoper want astronomische km standen waar men van schrikt. Deuken werken ook goed om de waarde te drukken (auto geeft er niks om).
Roest van de body is wel de grootste waardebepaler, objectief zeg maar. De rest kan je er uit halen of er aan sleutelen. Het verzinken deed Volvo al bij de roestgevoeligere delen vd 140, alleen werd de carrosserie steeds dieper in het zinkbad afgezonken. Vanaf 88-89 tot op het dak vermoed ik. Maar deuren en alles in/om de achterste wielbogen roesten hoedanook.
Vanaf modeljaar 1990 is motorisch vrij overzichtelijk, alles is elektronische injectie, B200 en B230F zijn makkelijke motoren. Oudere carburateurs (de horizontale van de B21A en B23(0)A) zijn ook makkelijk. Downdraft carb, V6, diesel en mechanische injectie allemaal prachtig als het werkt maar lastiger als t kapot is.
Er staat een estate met APK voor 700 euro op MP, zoiets heb ik 150.000 km mee gereden, gewoon doen dan weet je alles. Goeie banden, mooie kleur.
De sedan is dan meest wat lastiger vinden dan de estate. Niemand wil meer een diesel. LPG is goedkoper want astronomische km standen waar men van schrikt. Deuken werken ook goed om de waarde te drukken (auto geeft er niks om).
Roest van de body is wel de grootste waardebepaler, objectief zeg maar. De rest kan je er uit halen of er aan sleutelen. Het verzinken deed Volvo al bij de roestgevoeligere delen vd 140, alleen werd de carrosserie steeds dieper in het zinkbad afgezonken. Vanaf 88-89 tot op het dak vermoed ik. Maar deuren en alles in/om de achterste wielbogen roesten hoedanook.
Vanaf modeljaar 1990 is motorisch vrij overzichtelijk, alles is elektronische injectie, B200 en B230F zijn makkelijke motoren. Oudere carburateurs (de horizontale van de B21A en B23(0)A) zijn ook makkelijk. Downdraft carb, V6, diesel en mechanische injectie allemaal prachtig als het werkt maar lastiger als t kapot is.
Er staat een estate met APK voor 700 euro op MP, zoiets heb ik 150.000 km mee gereden, gewoon doen dan weet je alles. Goeie banden, mooie kleur.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969