16 March 2020, 22:45
Volgens mij is er niet een standaard. Er zijn meerdere versies mogelijk, afhankelijk van bouwjaar, motor, handbak of automaat, aantal versnellingen, en mogelijk markt.
Om een idee te krijgen: zie http://hiperformanceautoservice.com/imag...0Gears.pdf (eerder door Marc1970 aangedragen in andere context).
Zoals je ziet is vanalles mogelijk...
Je kunt bepalen wat nu de overbrnging is door een achterwiel van de grond te halen, en dan de ratio tussen omwentelingen van de cardanas en wiel.
Let op, omdat een wiel vast staat gaat het met een factor 2. Je zou dan op een van de genoemde ratios uit moeten komen. Deze ratios schijnen trouwens steeds weer een tandje verschil te hebben per stap.
Berekening klinkt wat warrig zo, maar je kunt maar op 1 manier op een van de geldige uitkomsten uitkomen, ze liggen alemaal tussen, pak 'm ruim, 3 en 4.5.
UIt mijn hoofd: Bij mij was het net geen 4 omwentelingen van de as op een halve wieldraai. Kwam daarmee op 3.91:1 uit.
Om een idee te krijgen: zie http://hiperformanceautoservice.com/imag...0Gears.pdf (eerder door Marc1970 aangedragen in andere context).
Zoals je ziet is vanalles mogelijk...
Je kunt bepalen wat nu de overbrnging is door een achterwiel van de grond te halen, en dan de ratio tussen omwentelingen van de cardanas en wiel.
Let op, omdat een wiel vast staat gaat het met een factor 2. Je zou dan op een van de genoemde ratios uit moeten komen. Deze ratios schijnen trouwens steeds weer een tandje verschil te hebben per stap.
Berekening klinkt wat warrig zo, maar je kunt maar op 1 manier op een van de geldige uitkomsten uitkomen, ze liggen alemaal tussen, pak 'm ruim, 3 en 4.5.
UIt mijn hoofd: Bij mij was het net geen 4 omwentelingen van de as op een halve wieldraai. Kwam daarmee op 3.91:1 uit.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005