7 October 2014, 22:09
Nou, toch maar ff een nieuwe bobine scoren dan. Hij start op zowel LPG als benzine steeds beroerder. Stationair loopt minder soepel dan voorheen.
Ik ben normaal geen voorstander van "klakkeloos" vervangen, maar gezien het onze daily is, moeten sommige onderdelen er toch een keer aan geloven.
Bosch Blue Coil
De door ons aanbevolen bobine (12V)!
Met deze bobine kunt u verzekerd zijn van een knetter van een vonk!
Let wel op, indien uw auto gebruikt maakt van een voorschakelweerstand dient deze verwijderd te worden en moet de bobine direct aangesloten worden op de door het contact geschakelde 12 Volt.
Verzendgewicht: 0.72 kg
of bij tinus:
High Energy bobine, voor 6 en 12 volt Prijs: Slechts €25,--
Een verouderde bobine zorgt vaak voor een zwakke vonk. Deze 'High Energy'-bobines hebben een secundaire hoogspanning van maar liefst 50.000 Volt. De hierdoor sterkere vonk bevordert een goede verbranding. De bobine heeft een verchoomde behuizing en is Epoxy-gevuld en kan daardoor goed tegen trillingen. Leverbaar in 0,6 Ohm, 1,7 Ohm of 3,3 Ohm primaire weerstand, en kan daarom met vrijwel met elke ontsteking toegepast worden.
Ik kan alleen niet echt duidelijk vinden hoe het zit met elektronische ontsteking, LPG en de primaire weerstand van de spoelen. Op de site van lars/oudevolvo staat wel e.e.a. over weerstand, maar die geldt voor 123-ignition, en ik weet niet welk merk er door de vorige eigenaar is gemonteerd.
M.b.t. voorschakelweerstanden heb ik ook nog wat vraagtekens:
Nu lees ik dat er 2 methodes zijn:
Methode 1:
Er lopen twee draden naar de pluspool van de bobine. De ene vanaf het startrelais rechtstreeks naar de pluspool, de andere vanaf de batterij via de voorschakelweerstand naar de pluspool. De werking is als volgt: Tijdens het starten staat 12V van de accu, via het startrelais op de pluspool. De accuspanning die via de voorschakelweerstand loopt is lager (bijv. 9V) en doet dus niet mee. Als de motor een maal loopt en het startcircuit wordt niet langer bekrachtigd, dan valt de stroom over het startrelais weg. Doordat inmiddels de dynamo stroom is gaan leveren, is de boordspanning opgelopen naar 13,5V-14V. Deze wordt nu door de voorschakelweerstand teruggebracht naar onder de 12V om de bobine niet te overbelasten. Op deze manier is tijdens het starten dus in ieder geval alle spanning in de accu beschikbaar voor het produceren van een zo krachtig mogelijke vonk.
Methode 2:
Er loopt alleen een draad van de accu via de voorschakelweerstand naar de pluspool van de bobine. De voorschakelweerstand is echter uitgevoerd als een temperatuur afhankelijke weerstand. Tijdens het starten is de voorschakelweerstand nog koel en dus de weerstand laag. Loopt de motor eenmaal dan zal de voorschakelweerstand warm worden en dus de weerstand toenemen.
(bron http://www.flyinghy.nl/bobine.htm)
Zou mijn hete bobine nu kunnen zorgen voor een verhoogde weerstand, zodat de vonk zwakker wordt?
Ik ben normaal geen voorstander van "klakkeloos" vervangen, maar gezien het onze daily is, moeten sommige onderdelen er toch een keer aan geloven.
![[Afbeelding: 123ignition_Bosch_Blue_Coil_bobine_3.jpg]](http://www.leenapk.nl/images/big/123ignition_Bosch_Blue_Coil_bobine_3.jpg)
De door ons aanbevolen bobine (12V)!
Met deze bobine kunt u verzekerd zijn van een knetter van een vonk!
Let wel op, indien uw auto gebruikt maakt van een voorschakelweerstand dient deze verwijderd te worden en moet de bobine direct aangesloten worden op de door het contact geschakelde 12 Volt.
Verzendgewicht: 0.72 kg
of bij tinus:
High Energy bobine, voor 6 en 12 volt Prijs: Slechts €25,--
![[Afbeelding: k-HSbobine.jpg]](http://www.tinustechniek.nl/shop/klein/k-HSbobine.jpg)
Ik kan alleen niet echt duidelijk vinden hoe het zit met elektronische ontsteking, LPG en de primaire weerstand van de spoelen. Op de site van lars/oudevolvo staat wel e.e.a. over weerstand, maar die geldt voor 123-ignition, en ik weet niet welk merk er door de vorige eigenaar is gemonteerd.
M.b.t. voorschakelweerstanden heb ik ook nog wat vraagtekens:
Nu lees ik dat er 2 methodes zijn:
Methode 1:
Er lopen twee draden naar de pluspool van de bobine. De ene vanaf het startrelais rechtstreeks naar de pluspool, de andere vanaf de batterij via de voorschakelweerstand naar de pluspool. De werking is als volgt: Tijdens het starten staat 12V van de accu, via het startrelais op de pluspool. De accuspanning die via de voorschakelweerstand loopt is lager (bijv. 9V) en doet dus niet mee. Als de motor een maal loopt en het startcircuit wordt niet langer bekrachtigd, dan valt de stroom over het startrelais weg. Doordat inmiddels de dynamo stroom is gaan leveren, is de boordspanning opgelopen naar 13,5V-14V. Deze wordt nu door de voorschakelweerstand teruggebracht naar onder de 12V om de bobine niet te overbelasten. Op deze manier is tijdens het starten dus in ieder geval alle spanning in de accu beschikbaar voor het produceren van een zo krachtig mogelijke vonk.
Methode 2:
Er loopt alleen een draad van de accu via de voorschakelweerstand naar de pluspool van de bobine. De voorschakelweerstand is echter uitgevoerd als een temperatuur afhankelijke weerstand. Tijdens het starten is de voorschakelweerstand nog koel en dus de weerstand laag. Loopt de motor eenmaal dan zal de voorschakelweerstand warm worden en dus de weerstand toenemen.
(bron http://www.flyinghy.nl/bobine.htm)
Zou mijn hete bobine nu kunnen zorgen voor een verhoogde weerstand, zodat de vonk zwakker wordt?
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
![[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Caddy/OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg)