5 March 2020, 23:37
Een wiellager zou je in principe altijd moeten horen, en je zou daar ook een trilling van kunnen voelen als het wiel draait. Als er iets anders in de aandrijflijn versleten is zou je inderdaad verschil kunnen merken als je tijdens het rijden het gas loslaat. Het zouden bij het differentieel inderdaad de lagers van de steekassen kunnen zijn, maar ook de tandwielen. Midden onder de auto zit halverwege de cardanas een lager, dat kan ook bijgeluiden gaan maken als dat versleten is.
Het lijkt er in dit geval wel op dat de achteras betere tijden heeft gekend. Een achteras die bijgeluiden maakt kan er nog heel oud mee worden, mocht je het toch tijd vinden om actie te ondernemen zou ik de olie uit de achteras laten lopen en in een schone bak op te vangen, en goed kijken of je slijpsel of metaalschilfers in de olie ziet. In dat geval is de beste oplossing waarschijnlijk een andere achteras zoeken.
Het lijkt er in dit geval wel op dat de achteras betere tijden heeft gekend. Een achteras die bijgeluiden maakt kan er nog heel oud mee worden, mocht je het toch tijd vinden om actie te ondernemen zou ik de olie uit de achteras laten lopen en in een schone bak op te vangen, en goed kijken of je slijpsel of metaalschilfers in de olie ziet. In dat geval is de beste oplossing waarschijnlijk een andere achteras zoeken.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997

