15 July 2019, 20:53
Toch alweer een hoop lol gehad met deze waggie, naast het rijden ermee. De airco mankeerde aan de bediening (brosse soldering op printplaat), de condensor (galvanische corrosie bij een ophangbeugel), de leiding (galvanische corrosie waar iemand er een ijzeren lusje omheen had gelegd), nul koelmiddel (allicht) en de V snaar (afwezig). Grote meevaller was uiteraard de pomp, die doet het gewoon! Ondanks dat de laatste 'airco service' sticker van 2012 was. Goeie spullen gebruikt Volvo.
De LPi pomp wilde ook maar een paar duizend kilometer draaien en dan moest ik weer ergens een stekker ontdoen van corrosie (wordt een beetje saai) tot ie er helemaal mee stopte. Geen lieve stekker draaien, knijpen of volspuiten met contactspray hielp er meer aan. Die pompen zijn best duur, onhandelbaar (zitten goed verstopt in de tank) en dan eigenlijk alleen nog maar tweedehands te vinden.
Mijn ervaring met regelelektronica is inmiddels een stuk slechter dan die met pompen, dus na al die elektra gerelateerde weigeringen wilde ik de Vialle computer wel s zien van binnen, en jawel daar was ook een pootje van een relais van de printplaat geknetterd. Dat pootje brak af, de printplaat werd een zwart gat etc maar weer aardig opgelapt met een nieuw relais en wat koperdraadjes. Leuk spul, een doosje van 2 euro 55 halen bij de elektro-nerden-winkel en je auto doet t weer.
Potjandorie en die ECU wilde dus niet werken tot alle schroefjes vast zaten (why?), ik had de boel al bijna in de sloot gegooid.
Moraal: een 10A relais kan 1 miljoen keer schakelen maar verwacht niet dat het 20 jaar aan printplaat blijven hangen.
De LPi pomp wilde ook maar een paar duizend kilometer draaien en dan moest ik weer ergens een stekker ontdoen van corrosie (wordt een beetje saai) tot ie er helemaal mee stopte. Geen lieve stekker draaien, knijpen of volspuiten met contactspray hielp er meer aan. Die pompen zijn best duur, onhandelbaar (zitten goed verstopt in de tank) en dan eigenlijk alleen nog maar tweedehands te vinden.
Mijn ervaring met regelelektronica is inmiddels een stuk slechter dan die met pompen, dus na al die elektra gerelateerde weigeringen wilde ik de Vialle computer wel s zien van binnen, en jawel daar was ook een pootje van een relais van de printplaat geknetterd. Dat pootje brak af, de printplaat werd een zwart gat etc maar weer aardig opgelapt met een nieuw relais en wat koperdraadjes. Leuk spul, een doosje van 2 euro 55 halen bij de elektro-nerden-winkel en je auto doet t weer.
Potjandorie en die ECU wilde dus niet werken tot alle schroefjes vast zaten (why?), ik had de boel al bijna in de sloot gegooid.
Moraal: een 10A relais kan 1 miljoen keer schakelen maar verwacht niet dat het 20 jaar aan printplaat blijven hangen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969