11 May 2019, 14:34
(11 May 2019, 14:02)MacVolvo schreef: Ik zou maar eens met een multimeter aan de slag gaan.Bedankt voor de uitleg!
Met ingeschakeld contact moet je op één van beide aansluitingen op de remlichtschakelaar spanning hebben. die komt rechtstreeks bij de zekeringen vandaan. Heb je daar geen spanning, dan is je stroomvoorziening niet goed.
Heb je daar wel spanning, dan druk je de schakelaar in. Op de andere aansluiting verschijnt dan ook 12V. Gebeurt dat niet, dan is toch je schakelaar kapot en kun je 'm ohms doormeten (weerstand meten). Daarna gaat de spanning het controlegeval voor defecte gloeilamp in. Die gaan ook wel eens stuk. Niet vaak, maar het gebeurt soms wel. Daar komen twee gele draden uit voor de remlichten. Daar dan ook maar eens meten. Heb je daar geen spanning met de schakelaar ingedrukt, dan is dat geval stuk. Heb je daar wel spanning dan is er een onderbreking naar de achterlichten. Ik weet niet of daar een stekkerblokje tussen zit, maar zoiets is er dan aan de hand. Alle overige lampen doen het wel aan de achterkant?
Succes.
Meten kan met een multimeter, of met een 12V-lampje met twee draadjes. Het ene draadje aan massa leggen en het andere draadje tegen het punt houden wat je wilt testen.
Ik ben een complete beginner qua electronica. Massa kan ook een willekeurig punt op het chassis zijn toch? Een metalen deel. Of klopt dat niet?
Als ik op die manier meet krijg ik 0V.
Dus rode kabel op de aansluiting van de remschakelaar en de zwarte op de massa.
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5S) met Tapatalk
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98 - verkocht
244 GLT '84
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98 - verkocht
244 GLT '84