Ik zou maar eens met een multimeter aan de slag gaan.
Met ingeschakeld contact moet je op één van beide aansluitingen op de remlichtschakelaar spanning hebben. die komt rechtstreeks bij de zekeringen vandaan. Heb je daar geen spanning, dan is je stroomvoorziening niet goed.
Heb je daar wel spanning, dan druk je de schakelaar in. Op de andere aansluiting verschijnt dan ook 12V. Gebeurt dat niet, dan is toch je schakelaar kapot en kun je 'm ohms doormeten (weerstand meten). Daarna gaat de spanning het controlegeval voor defecte gloeilamp in. Die gaan ook wel eens stuk. Niet vaak, maar het gebeurt soms wel. Daar komen twee gele draden uit voor de remlichten. Daar dan ook maar eens meten. Heb je daar geen spanning met de schakelaar ingedrukt, dan is dat geval stuk. Heb je daar wel spanning dan is er een onderbreking naar de achterlichten. Ik weet niet of daar een stekkerblokje tussen zit, maar zoiets is er dan aan de hand. Alle overige lampen doen het wel aan de achterkant?
Succes.
Meten kan met een multimeter, of met een 12V-lampje met twee draadjes. Het ene draadje aan massa leggen en het andere draadje tegen het punt houden wat je wilt testen.
Met ingeschakeld contact moet je op één van beide aansluitingen op de remlichtschakelaar spanning hebben. die komt rechtstreeks bij de zekeringen vandaan. Heb je daar geen spanning, dan is je stroomvoorziening niet goed.
Heb je daar wel spanning, dan druk je de schakelaar in. Op de andere aansluiting verschijnt dan ook 12V. Gebeurt dat niet, dan is toch je schakelaar kapot en kun je 'm ohms doormeten (weerstand meten). Daarna gaat de spanning het controlegeval voor defecte gloeilamp in. Die gaan ook wel eens stuk. Niet vaak, maar het gebeurt soms wel. Daar komen twee gele draden uit voor de remlichten. Daar dan ook maar eens meten. Heb je daar geen spanning met de schakelaar ingedrukt, dan is dat geval stuk. Heb je daar wel spanning dan is er een onderbreking naar de achterlichten. Ik weet niet of daar een stekkerblokje tussen zit, maar zoiets is er dan aan de hand. Alle overige lampen doen het wel aan de achterkant?
Succes.
Meten kan met een multimeter, of met een 12V-lampje met twee draadjes. Het ene draadje aan massa leggen en het andere draadje tegen het punt houden wat je wilt testen.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)