16 February 2019, 15:35
(7 December 2018, 23:08)Marc1970 schreef: Weinig kans dat het benenwind-luikje lekt. Het luikje opent via de A stijl naar de buitenlucht, die bij de spleten onder de voorruit naar binnen komt (daar is een zeer plaatselijk hogedrukgebied). Het regenwater wat eventueel met de buitenlucht meekomt, wordt afgevoerd naar de zijkanten (komt er ongeveer bij de spatlap uit).
En voor het geval er wat water 'verdwaalt' in de A stijl, zit er ook nog een metalen afdakje boven de opening van het ventilatieluikje.
Lekkage is meest langs de onderhoeken van de voorruit, omdat de originele kit/hechtstrip krimpt, losroest of whatever. Je kan blindelings een flinke overdosis Tixophalt in de hoek proppen of de sierlijst eraf halen, alles schoonmaken, netjes maken, nieuwe klemmetjes en wat kit erbij waar nodig en hopen dat alles heel en mooi blijft.
Even weer dit topic opfrissen, omdat ik jullie raad goed kan gebruiken.
@Marc1970 had helemaal gelijk, de lekkage komt inderdaad langs de onderhoeken van de voorruit. Dit vastgesteld met zeepsop aan de buitenkant en een luchtslang aan de binnenkant.
Ik durf deze reparatie zelf niet aan (ik wil het zeker goed hebben) en heb daarom twee vragen:
1. Wie kent een goed adres, het liefst met ervaring met de Volvo 240, die mijn voorruit opnieuw voor mij kan plaatsen? De ruit is nog goed (8,5 jaar oud), dus het zou mij geld schelen om deze te hergebruiken. Ik woon in Den Haag.
2. Kan ik dan beter zelf nieuwe rubbers/klemmetjes/clipjes kopen of niet en zo ja, welke en hoeveel? Mijn Volvo 240 sedan is van 1984.
Bij voorbaat dank voor jullie reactie!