8 December 2018, 09:03
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 December 2018, 10:59 door Grey240Polar.)
Laatste update: probleem opgelost.
Gisteren was de bestelling binnen en omdat ik erg nieuwsgierig was naar het resultaat heb ik dezelfde avond de veren en dempers nog onder de 245 gesleuteld en ben ik een stuk gaan rijden.
Het geluidje waar ik deze thread voor begon is verdwenen.
Wat betreft veercomfort: de combinatie Sachs 996 312 (13 mm veer) en Koni Sport 26-1129 (voorlopig ingesteld op zachtste demping) is nog steeds veel steviger dan wat ik onder mijn vorige 245 had, maar niet meer zo hard als de 14 mm veer/oliedemper combinatie. Precies het compromis waar ik naar op zoek was.
Ook al zijn de veren nu dunner en rijdt de auto minder "schokkerig" over klinkerwegen, ik heb toch het idee dat de achterkant minder inveert bij het afrijden van drempels. Ik denk dat de gasdruk in de dempers hier een belangrijke factor is.
Uitveren bovenop de drempel is ook minder, deze dempers doen m.i. dus beter hun werk dan de Sachs dempers. Wellicht dat die laatste dempers koppelen aan zware veren toch niet zo'n succes is want van geluidloos naar tikkend in een afstand van minder dan 7000 km (waarvan veel snelweg) lijkt me niet al te best.
Tenzij je van een hard geveerde auto houdt zou ik de 14 mm veer alleen gebruiken als je altijd redelijk wat gewicht in de laadruimte hebt liggen (in een auto zonder LPG), en al helemaal als je die ook nog eens combineert met een gasdemper.
De 13 mm veer i.c.m. gasdemper is (onbeladen) ook een stevige vering, maar voelt niet zo "hoekig" aan op slechte wegen als de combi die ik had.
Dit is het (onbeladen) resultaat:
Gisteren was de bestelling binnen en omdat ik erg nieuwsgierig was naar het resultaat heb ik dezelfde avond de veren en dempers nog onder de 245 gesleuteld en ben ik een stuk gaan rijden.
Het geluidje waar ik deze thread voor begon is verdwenen.
Wat betreft veercomfort: de combinatie Sachs 996 312 (13 mm veer) en Koni Sport 26-1129 (voorlopig ingesteld op zachtste demping) is nog steeds veel steviger dan wat ik onder mijn vorige 245 had, maar niet meer zo hard als de 14 mm veer/oliedemper combinatie. Precies het compromis waar ik naar op zoek was.
Ook al zijn de veren nu dunner en rijdt de auto minder "schokkerig" over klinkerwegen, ik heb toch het idee dat de achterkant minder inveert bij het afrijden van drempels. Ik denk dat de gasdruk in de dempers hier een belangrijke factor is.
Uitveren bovenop de drempel is ook minder, deze dempers doen m.i. dus beter hun werk dan de Sachs dempers. Wellicht dat die laatste dempers koppelen aan zware veren toch niet zo'n succes is want van geluidloos naar tikkend in een afstand van minder dan 7000 km (waarvan veel snelweg) lijkt me niet al te best.
Tenzij je van een hard geveerde auto houdt zou ik de 14 mm veer alleen gebruiken als je altijd redelijk wat gewicht in de laadruimte hebt liggen (in een auto zonder LPG), en al helemaal als je die ook nog eens combineert met een gasdemper.
De 13 mm veer i.c.m. gasdemper is (onbeladen) ook een stevige vering, maar voelt niet zo "hoekig" aan op slechte wegen als de combi die ik had.
Dit is het (onbeladen) resultaat:
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47

