2 December 2018, 15:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 December 2018, 15:55 door dwarswind.)
(2 December 2018, 12:19)Marc1970 schreef: Haha, het is onvermijdelijk dat iedereen zo'n zooitje maakt van de onoverzichtelijke Volvo onderdelenwereld. Maar de 12,7 is dun voor de estate, en het verschil van 0,2 mm t.o. standaard wordt gecompenseerd door actieve werking vd Nivomats.
Het verschil in hoogte van die 0,2 mm veerdiameter (tussen werkende en kapotte Nivomats) is 50 mm, lijkt mij veel maar goed, vlgs IPD: https://www.ipdusa.com/techtips/10024/wh...-have-them
Volgens mij zijn beide Bilsteins passieve niet-instelbare schokbrekers, en gaat je achterkant hoedanook wat zakken.
Ik vond mijn 240 ook te laag (LPG tank), maar was zeer tevreden over de waggelende standaard vering en demping, dus ik heb er 2 cm blokjes onder gelegd. Ik heb de veerdiameter toen s gemeten, ik kwam op een relatief schoon stukje uit op 13,1 mm, standaard dus. Deze standaard vering heeft zelfs een rekenfoutje van 500 kg straatstenen overleefd.
Zo heb ik het ook zo opgelost met een ophogingsblokje van 2 cm. (ook een LPG tank). Ophogingsblokjes gekocht bij volvowoudenberg.nl. Zij hebben verschillende hoogtematen.
Ik vond de demping van de B4 overigens te weinig; met name als je over een drempel rijdt. Snel vervangen door B6. Niet te stug en "slaat" niet door bij een drempel. Ik ben er tevreden over.
Volvo 245 GLT 1984
Volvo V70R AWD MY 2000
Volvo V70R AWD MY 2000