2 December 2018, 10:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 December 2018, 10:51 door Grey240Polar.)
(26 November 2018, 22:17)Marc1970 schreef: Ooit ergens dit gevonden:
Spring thickness according to VADIS
Front:
1229337 14.2mm
1229338 13.5mm
1229339 13.3mm
1229137 13.85mm/13,9mm
1205951 14.8mm
1330841 13.5mm
Rear:
1212426 12.0mm 244GL, 244GLE,242/244GLT,265GL,264,262C
1212427 12.7mm 245DL,GL,D
1229052 12.95mm 245/265GL,DL,GLE
1206750 13.8mm 245DL Australia
Volgens mij is 12,7 voor te combineren met Nivomats en 12,95 mm de standaard estate veer (in latere onderdeelboeken heet deze 13,0 mm). Dan is 14,5 een stevige veer, die zou makkelijk 50% sterker kunnen zijn dan standaard.
Kweenie of deze link werkt: https://weblisher.textalk.se/gcp/20160127-009/?page=881
Ik weet niet zoveel van schokdempers, in het boek staan er twee voor de 5 deurs, de 1206641 en de 1228344, zonder vermelding dat die bij een bepaalde veer horen. De 1206641 noemt Nordicar toevallig een Bilstein B4, verder allerlei merken. Die andere is overal allerlei merken.
Alsnog bedankt voor de moeite van het opzoeken, de Volvo-nrs. geven nl. wat houvast, maar ook veel verwarring. Die nrs. leiden in de meeste gevallen tot verschillende vervangers zodat je door de bomen het bos niet meer ziet.
1229052 is volgens Volvo een 13 mm veer maar Lesjöfors (en vele anderen) geeft je dan 14 mm (de 4295816). De veren die ik nu heb heb ik opgemeten en zijn geen 14,5 mm (zoals Skandix zegt bij het nr. dat op de veer gedrukt staat) maar 14 mm.
Ik heb na wat wikken en wegen besloten om toch af te stappen van de verzwaarde veren, en ik heb gekozen voor de 122427's (Lesjöfors 4295803) van 12,7 mm, en die wil ik koppelen aan Bilsteins. Het enige waar ik nog over twijfel is of ik voor de B4 of voor de B6 wil gaan...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47

