26 November 2018, 20:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 November 2018, 20:19 door Grey240Polar.)
Gezien het feit dat de hoogte van de auto (beladen of onbeladen) niet uitmaakt voor het optreden van het geluid zal het m.i. iets in het mechanisme in de dempers moeten zijn dat het geluid maakt. De demping heeft er iig nog niet onder te lijden want zodra je klinkerwegen en drempels neemt wordt je er duidelijk aan herinnerd dat de veren verzwaard zijn. Op gladde wegen valt dat overigens nog wel mee.
Mijn vorige 245 stond achter op standaard veren en oliedempers (allebei vernieuwd) en was veel gezapiger maar dat was met belading dan ook meteen een groot nadeel.
De Monroe dempers maakten iig nooit een hoorbaar geluid, dus ik overweeg nu om alleen de dempers te vervangen door een ander fabrikaat en de verzwaarde veren te laten zitten. Dat hardere karakter vind ik ergens ook niet verkeerd.
Mijn oog werd bij het zoeken naar andere dempers getrokken door de Bilstein B4 gasdempers. Op mijn Amazon heb ik een tijd die geel/blauwe Bilstein dempers gebruikt, maar op de achteras i.c.m. verzwaarde veren (i.v.m. LPG-tank) was dat zeer hard. Zelfs zonder IPD stabilisatorstangen helde die auto niet over in bochten. Ooit volgde ik die auto en zag dat de achteras amper bewoog t.o.v. de carrosserie in die setup
Kan ik een dergelijke hardheid ook nu weer verwachten met gasdempers en blijf ik beter bij oliedempers? Of zijn die B4's van Bilstein niet zo hard als wat ik op de Amazon had?
Ik zie drie veerstaaldiameters waarvan de 14,5 mm de verzwaarde variant is. Begrijp ik het goed dat 12,75 mm af-fabriek gebruikt werd i.c.m. gasdempers en 13,2 mm i.c.m. oliedempers, of had dat meer iets te maken met wel of geen load-adjusters?
Mijn vorige 245 stond achter op standaard veren en oliedempers (allebei vernieuwd) en was veel gezapiger maar dat was met belading dan ook meteen een groot nadeel.
De Monroe dempers maakten iig nooit een hoorbaar geluid, dus ik overweeg nu om alleen de dempers te vervangen door een ander fabrikaat en de verzwaarde veren te laten zitten. Dat hardere karakter vind ik ergens ook niet verkeerd.
Mijn oog werd bij het zoeken naar andere dempers getrokken door de Bilstein B4 gasdempers. Op mijn Amazon heb ik een tijd die geel/blauwe Bilstein dempers gebruikt, maar op de achteras i.c.m. verzwaarde veren (i.v.m. LPG-tank) was dat zeer hard. Zelfs zonder IPD stabilisatorstangen helde die auto niet over in bochten. Ooit volgde ik die auto en zag dat de achteras amper bewoog t.o.v. de carrosserie in die setup
Kan ik een dergelijke hardheid ook nu weer verwachten met gasdempers en blijf ik beter bij oliedempers? Of zijn die B4's van Bilstein niet zo hard als wat ik op de Amazon had?
Ik zie drie veerstaaldiameters waarvan de 14,5 mm de verzwaarde variant is. Begrijp ik het goed dat 12,75 mm af-fabriek gebruikt werd i.c.m. gasdempers en 13,2 mm i.c.m. oliedempers, of had dat meer iets te maken met wel of geen load-adjusters?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47