24 November 2018, 10:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 November 2018, 10:48 door Grey240Polar.)
Getik uit een (volle) tank is één ding, maar de oorzaak heeft er toch niet mee te maken.
Ik heb inmiddels wat meer aandacht besteed, maar het gedempte metaal-op-metaal geluid lijkt van de bovenste bevestigingspunten van de schokdempers te komen.
Het begon me op te vallen dat het geluid hoorbaar wordt vanaf het moment dat de auto in beweging komt, ongeacht op welk wegdek.
Het geluid kan ik opwekken door simpelweg de wielkuiprand te pakken en de auto op te tillen. Bij de minste beweging hoor je het geluidje die door de wielkuip als een klankkast versterkt wordt. Het gebeurt ook als ik de as op steunen heb staan, en de wielen dus van de grond zijn. Dat sluit de lagers uit.
Het gebeurt niet meer als ik de schokbrekers van de bovenste bevestiging haal en terug duw (het zijn geen gasdempers), dan kan de auto vrij op zijn achterveren bewegen zonder geluid.
In eerste instantie dacht ik dat het de speling van de bovenste bout in het oog van de demper is. Deze kan ik wat heen en weer zien bewegen.
Als ik een schroevendraaier op de bout zet en met mijn oor tegen het handvat luister hoor ik een duidelijke en scherpe tik als ik de auto optil. Deze tik is aan de andere kant van het rubber (de demperzijde dus) lang niet zo duidelijk.
Maar wat me met stomheid geslagen heeft is dat het me niet lukt om het geluid weg te krijgen. Zodra de demper op de bout zit is het geluid er als ik de auto met weinig kracht uit zijn veren til. Ik heb er een tyrap tussen geschoven en de demper op de bout getikt om de speling op te heffen. Dat maakt GEEN verschil...
Wat o wat zou dit toch kunnen zijn?
Ik heb inmiddels wat meer aandacht besteed, maar het gedempte metaal-op-metaal geluid lijkt van de bovenste bevestigingspunten van de schokdempers te komen.
Het begon me op te vallen dat het geluid hoorbaar wordt vanaf het moment dat de auto in beweging komt, ongeacht op welk wegdek.
Het geluid kan ik opwekken door simpelweg de wielkuiprand te pakken en de auto op te tillen. Bij de minste beweging hoor je het geluidje die door de wielkuip als een klankkast versterkt wordt. Het gebeurt ook als ik de as op steunen heb staan, en de wielen dus van de grond zijn. Dat sluit de lagers uit.
Het gebeurt niet meer als ik de schokbrekers van de bovenste bevestiging haal en terug duw (het zijn geen gasdempers), dan kan de auto vrij op zijn achterveren bewegen zonder geluid.
In eerste instantie dacht ik dat het de speling van de bovenste bout in het oog van de demper is. Deze kan ik wat heen en weer zien bewegen.
Als ik een schroevendraaier op de bout zet en met mijn oor tegen het handvat luister hoor ik een duidelijke en scherpe tik als ik de auto optil. Deze tik is aan de andere kant van het rubber (de demperzijde dus) lang niet zo duidelijk.
Maar wat me met stomheid geslagen heeft is dat het me niet lukt om het geluid weg te krijgen. Zodra de demper op de bout zit is het geluid er als ik de auto met weinig kracht uit zijn veren til. Ik heb er een tyrap tussen geschoven en de demper op de bout getikt om de speling op te heffen. Dat maakt GEEN verschil...
Wat o wat zou dit toch kunnen zijn?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47