10 November 2018, 00:05
Inmiddels alweer zo'n 8 maanden verder. Sindsdien is er het nodige gebeurd aan de 244. Omdat ik nog een andere achteras had met een langere eindoverbrenging (3,73:1) heeft deze de plaats van de oude achteras (4,10:1) ingenomen. Toch weer een verbetering. Helaas ben ik in het voorjaar een keer gestrand omdat de ontsteking op de A50 plotseling de geest gaf. Na even zoeken bleek de inductiespoel in de verdeler onderbroken te zijn. Met een nieuwe spoel was het probleem opgelost, en verder zonder problemen gereden. Inmiddels staat er zo'n 626.000 km op de teller.
Sinds deze week ligt de eerder genoemde B230 in het vooronder. Ik ben er tot nu erg tevreden over. Het koppel is natuurlijk veel hoger, daardoor is de auto een stuk vlotter. De motor is in mijn geval niet helemaal standaard. Daarom een opsomming hoe ik de motor heb opgebouwd, voor wie dit ook van plan is:
Het cilinderblok van een B230F, ontsteking omgebouwd naar het blok dus de tussenas vervangen, verder standaard.
De cilinderkop is een 530, deze is ongeveer 0,8mm gevlakt en de kleppen zijn opnieuw ingeschuurd.
De nokkenas is een T-as
De ontsteking is van een B19E, B21E of B23E.
De carburateur is gewoon een 175CD.
Sinds deze week ligt de eerder genoemde B230 in het vooronder. Ik ben er tot nu erg tevreden over. Het koppel is natuurlijk veel hoger, daardoor is de auto een stuk vlotter. De motor is in mijn geval niet helemaal standaard. Daarom een opsomming hoe ik de motor heb opgebouwd, voor wie dit ook van plan is:
Het cilinderblok van een B230F, ontsteking omgebouwd naar het blok dus de tussenas vervangen, verder standaard.
De cilinderkop is een 530, deze is ongeveer 0,8mm gevlakt en de kleppen zijn opnieuw ingeschuurd.
De nokkenas is een T-as
De ontsteking is van een B19E, B21E of B23E.
De carburateur is gewoon een 175CD.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997