1 April 2018, 09:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 April 2018, 05:13 door Grey240Polar.)
Vanochtend even gaan kijken in de zekeringkast bij de bestuurder, en ja hoor, er is een draad bijgetrokken.
Vervolgens naar de laadruimte om de bodem op te tillen. De bouten om deze vast te houden waren al weg. Ik kon ook zien dat de bijgetrokken draad met een scotchlock op de zwarte draad naar de intankpomp was bevestigd.
Met een stroomtang ben ik gaan meten, de draad vanaf de zekeringkast levert 6 A, en dat is veel te veel voor een intankpomp. Maar als ik meet wat er naar de pomp gaat, dan is dat 1,1 A. Dat is wel een correcte waarde. Stroom van en naar een punt moet opgeteld 0 zijn. Er gaat dus 4,9 A nog ergens anders naartoe, en ik vermoed de pomp onder de auto.
Na een blik in het schema is me duidelijk wat ze gedaan hebben.
Het brandstofrelais stuurt beide pompen. De injectiepomp rechtstreeks, die intankpomp via een aparte zekering.
Nou overbrugt de bijgetrokken draad het brandstofrelais, waardoor de pompen altijd draaien als de auto op contact staat. Toch start de auto niet als het brandstofrelais eruit getrokken is.
Maar dit relais heeft nog een contact dat tegelijkertijd met die voor de pompen bekrachtigd wordt, en daarbij de "control pressure regulator" en "auxiliary air valve" van stroom voorziet. Geen van beiden zeggen mij iets, maar ze zullen ongetwijfeld nodig zijn.
Nou ken ik de reputatie van het brandstofrelais van deze auto's. Iets wat overigens in mijn vorige 245 nooit problemen gaf, maar in deze 245 vond ik niet alleen een aftermarket relais onder het dashboardkastje, in de 3e bank-bak in de laadruimte vond ik nog een reserve relais en wat zekeringen.
Ik heb de bijgetrokken draad losgemaakt, en nu werkt e.e.a. zoals het hoort, nl. bij op contact zetten 1 seconde lang primen van de pompen en dan stil vallen tot er gestart wordt.
Wellicht was de extra draad bedoeld als preventiemaatregel om het relais te ontzien, maar ik ga eens kijken hoe e.e.a. zich houdt zonder deze draad.
Vervolgens naar de laadruimte om de bodem op te tillen. De bouten om deze vast te houden waren al weg. Ik kon ook zien dat de bijgetrokken draad met een scotchlock op de zwarte draad naar de intankpomp was bevestigd.
Met een stroomtang ben ik gaan meten, de draad vanaf de zekeringkast levert 6 A, en dat is veel te veel voor een intankpomp. Maar als ik meet wat er naar de pomp gaat, dan is dat 1,1 A. Dat is wel een correcte waarde. Stroom van en naar een punt moet opgeteld 0 zijn. Er gaat dus 4,9 A nog ergens anders naartoe, en ik vermoed de pomp onder de auto.
Na een blik in het schema is me duidelijk wat ze gedaan hebben.
Het brandstofrelais stuurt beide pompen. De injectiepomp rechtstreeks, die intankpomp via een aparte zekering.
Nou overbrugt de bijgetrokken draad het brandstofrelais, waardoor de pompen altijd draaien als de auto op contact staat. Toch start de auto niet als het brandstofrelais eruit getrokken is.
Maar dit relais heeft nog een contact dat tegelijkertijd met die voor de pompen bekrachtigd wordt, en daarbij de "control pressure regulator" en "auxiliary air valve" van stroom voorziet. Geen van beiden zeggen mij iets, maar ze zullen ongetwijfeld nodig zijn.
Nou ken ik de reputatie van het brandstofrelais van deze auto's. Iets wat overigens in mijn vorige 245 nooit problemen gaf, maar in deze 245 vond ik niet alleen een aftermarket relais onder het dashboardkastje, in de 3e bank-bak in de laadruimte vond ik nog een reserve relais en wat zekeringen.
Ik heb de bijgetrokken draad losgemaakt, en nu werkt e.e.a. zoals het hoort, nl. bij op contact zetten 1 seconde lang primen van de pompen en dan stil vallen tot er gestart wordt.
Wellicht was de extra draad bedoeld als preventiemaatregel om het relais te ontzien, maar ik ga eens kijken hoe e.e.a. zich houdt zonder deze draad.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47