5 May 2017, 20:00
Sinds de motorombouw is de kilometerteller al zo'n 1500 km opgelopen zonder motorproblemen. Loopt prima na wat afstellen, en lekkage's die er nog waren zijn ook verleden tijd. Verder is de M46 een grote verbetering, het scheelt behoorlijk in de toeren en ik kom zo'n 2 km verder op een liter LPG dan met de B19A en M45. Ik had nog wat plaatjes beloofd:
Het motorblok in de hammerite:
![[Afbeelding: vgnakj.jpg]](http://i68.tinypic.com/vgnakj.jpg)
De krukas in het blok gelegd:
![[Afbeelding: 2diratw.jpg]](http://i68.tinypic.com/2diratw.jpg)
De cilinderkop met het cilinderblok verenigd:
![[Afbeelding: 257onix.jpg]](http://i66.tinypic.com/257onix.jpg)
En toen was de motorruimte ineens erg leeg:
![[Afbeelding: 2iaeb1w.jpg]](http://i68.tinypic.com/2iaeb1w.jpg)
De cilinderkop is een 398, deze zat eerst op de B19A en was nog goed. Ook de meeste andere onderdelen komen van de B19 omdat er geen alternatieven voor handen waren. De distributiekap heb ik wat moeten modificeren en de B19 had een ander carterventilatiesysteem dan de B200. Bij de B19 gaat dat via het kleppendeksel en bij de B200 net boven de oliepomp. Het systeem van de B19 is opnieuw gebruikt, het afdekplaatje van de oliepomp is op de B200 gezet en in het kleine gat dat er net voor zit heb ik een vriesplug geslagen.
De B19 had al wat beginnende lagerschade door het tekort aan olie. Wat krassen in de hoofdlagers en bij de lagers van de hulpas waren er al complete happen witmetaal verdwenen. Ik denk dat het nog wel even goed was gegaan, maar als alles toch los ligt maak ik het liever meteen helemaal goed. Ook het stuurhuis is vervangen, ik heb nu stuurbekrachtiging.
Het motorblok in de hammerite:
![[Afbeelding: vgnakj.jpg]](http://i68.tinypic.com/vgnakj.jpg)
De krukas in het blok gelegd:
![[Afbeelding: 2diratw.jpg]](http://i68.tinypic.com/2diratw.jpg)
De cilinderkop met het cilinderblok verenigd:
![[Afbeelding: 257onix.jpg]](http://i66.tinypic.com/257onix.jpg)
En toen was de motorruimte ineens erg leeg:
![[Afbeelding: 2iaeb1w.jpg]](http://i68.tinypic.com/2iaeb1w.jpg)
De cilinderkop is een 398, deze zat eerst op de B19A en was nog goed. Ook de meeste andere onderdelen komen van de B19 omdat er geen alternatieven voor handen waren. De distributiekap heb ik wat moeten modificeren en de B19 had een ander carterventilatiesysteem dan de B200. Bij de B19 gaat dat via het kleppendeksel en bij de B200 net boven de oliepomp. Het systeem van de B19 is opnieuw gebruikt, het afdekplaatje van de oliepomp is op de B200 gezet en in het kleine gat dat er net voor zit heb ik een vriesplug geslagen.
De B19 had al wat beginnende lagerschade door het tekort aan olie. Wat krassen in de hoofdlagers en bij de lagers van de hulpas waren er al complete happen witmetaal verdwenen. Ik denk dat het nog wel even goed was gegaan, maar als alles toch los ligt maak ik het liever meteen helemaal goed. Ook het stuurhuis is vervangen, ik heb nu stuurbekrachtiging.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997