Dat laatste hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. In mijn auto zit sinds kort een motorblok dat waarschijnlijk zo'n 10-15 jaar in weer en wind heeft gelegen. Is nog wel uit elkaar geweest, maar dat was eigenlijk alleen nodig om het schoon te kunnen maken. De slijtagedelen (zuigers, zuigerveren, lagerschalen etc.) waren nog goed. Nu ben ik een prima motor en een ervaring rijker.
Moraal van het verhaal: Als de motor met goede onderdelen op de juiste wijze in elkaar is gezet, er olie in de motor zit, er geen vuil in de motor heeft kunnen komen, bij voorkeur droog binnen gestaan heeft en de motor `los` is, verwacht ik geen problemen. Voordat je hem start eerst de motor rond tornen om oliedruk op te bouwen. En controleer/vervang de distributieriem. Dat zijn wel zo'n beetje de belangrijkste stappen.
Moraal van het verhaal: Als de motor met goede onderdelen op de juiste wijze in elkaar is gezet, er olie in de motor zit, er geen vuil in de motor heeft kunnen komen, bij voorkeur droog binnen gestaan heeft en de motor `los` is, verwacht ik geen problemen. Voordat je hem start eerst de motor rond tornen om oliedruk op te bouwen. En controleer/vervang de distributieriem. Dat zijn wel zo'n beetje de belangrijkste stappen.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997