8 March 2017, 17:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 March 2017, 17:32 door Arjen van Hattem.)
Marc1970 schreef:Marc1970Het stationair schudden kan komen omdat ie misschien wat te langzaam draait, daarvoor zit een verzonken schroef in het inlaatspruitstuk. 50 rpm meer kan al genoeg zijn.
Er kan natuurlijk een afstelling aan de beurt zijn voor de carburateur, wat meer CO bijvoorbeeld. Te arm is altijd schudden.
Stationair loopt hij wat te laag in de toeren, dat zal hopelijk dan met die verzonken schroef te corrigeren zijn. Wanneer ik trouwens met de rechtervoet het toerental breng naar bv 1000 toeren dan voel ik het geschud ook nog steeds en bij hogere toeren ook. Af en toe een schudje (1 tot 2 x per seconde ongeveer afhankelijk van het toerental). Je merkt het niet tijdens het rijden, het is enkel dat je geschud voelt wanneer je stilstaat, maar hij houdt niet in tijdens het rijden of zo.
En over dat gedreun bij optrekken, dat gebeurt ook bij remmen ben ik achter gekomen.
Marc1970
Citaat:Huh? Dat hoef je monteurs toch niet uit te leggen hoop ik? Als dat zo is, kan je het net zo goed zelf doen.
Ik bedoelde meer dat ik dit noteer voor m'n volgende beurt om naar te laten kijken.
skidje schreef:Misschien heb je wel n heel erg vermoeid blok. Ooit de compressie gemeten?
Geen idee, weet zelf niet hoe het moet maar daar kan ik dan ook wel even naar laten kijken. Bedankt voor de tip!
Trouwens dat sputterende tegenstribbelige karakter, zou dat misschien ook kunnen liggen aan een eventuele frame trap systeem (of carterventilatie, is dat hetzelfde?) wat verstopt zit? Zie: http://volvolvo.nl/thread-12981.html (een olie stop/dop is er afgelopen zomer tijdens het rijden uitgeknalt hierdoor)