18 July 2016, 21:31
Bedankt Jan!
Via Youtube heb ik dit weekend geleerd hoe ik de cilinderbinnenmeter moest instellen. (Dial Bore Gauge, https://youtu.be/qLzMQtJAljg )
Eerst de binnenmeter ijken met een ijkstaafje. Fabriekswaarde was goed ingesteld, dus daarmee kon ik verder.
Cilindermaat moet bij mij zijn: 3x D-gemerkte cilinder: 92,01-92,02mm en bij de E-gemerkte cilinder 92,02-92,03mm.
Stel de buitenschroefmeter in op de kleinste waarde en vergrendel deze: 92,01mm.
Vervolgens plaats je de 90mm staaf + 2mm busjes in de cilinderbinnenmeter = 92,00mm.
De cilinderbinnenmeter plaats je in de buitenschroefmeter, die nu is vergrendeld op 92,01mm:
![[Afbeelding: IMAG3536_zpsskglcykc.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20160626%20-%20Revisie%20B21A/IMAG3536_zpsskglcykc.jpg)
Kantel het staafje in de buitenschroefmeter heen en weer tot je de hoogste waarde krijgt. Dan heb je de exacte maat te pakken.
De wijzer van van de cilinderbinnenmeter staat nu op waarde X.
Schuif de meter op en neer totdat de wijzer op nul staat. Dit komt heel precies en er verschuift nog wel eens wat. Herhaal tot de hoogste waarde exact op nul staat. Draai het zwarte vergrendelschroefje aan.
De cilinderbinnenmeter is nu geijkt voor de waarde die je nodig hebt: in mijn geval 92,01mm.
Als de wijzer richting de rode 10 gaat, is elk streepje 0,01mm groter dan ik heb ingesteld. Dus 1 streepje richting rood = 90,02mm.
![[Afbeelding: IMAG3537_zps1mbykok7.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20160626%20-%20Revisie%20B21A/IMAG3537_zps1mbykok7.jpg)
Schuif de cilindermeter in de cilinder en kantel net zo vaak tot de hoogste waarde hebt bereikt. Elke halve graad afwijking kan vele hondersten millimeters schelen.
Even een hand vrijhouden voor de foto en je zit zomaar op op 92,09mm
(want 0 is immers 92,01mm)
![[Afbeelding: IMAG3534_zpseg24ywk8.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20160626%20-%20Revisie%20B21A/IMAG3534_zpseg24ywk8.jpg)
En hier zijn alle zuigers er al uit.
Via Youtube heb ik dit weekend geleerd hoe ik de cilinderbinnenmeter moest instellen. (Dial Bore Gauge, https://youtu.be/qLzMQtJAljg )
Eerst de binnenmeter ijken met een ijkstaafje. Fabriekswaarde was goed ingesteld, dus daarmee kon ik verder.
Cilindermaat moet bij mij zijn: 3x D-gemerkte cilinder: 92,01-92,02mm en bij de E-gemerkte cilinder 92,02-92,03mm.
Stel de buitenschroefmeter in op de kleinste waarde en vergrendel deze: 92,01mm.
Vervolgens plaats je de 90mm staaf + 2mm busjes in de cilinderbinnenmeter = 92,00mm.
De cilinderbinnenmeter plaats je in de buitenschroefmeter, die nu is vergrendeld op 92,01mm:
![[Afbeelding: IMAG3536_zpsskglcykc.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20160626%20-%20Revisie%20B21A/IMAG3536_zpsskglcykc.jpg)
Kantel het staafje in de buitenschroefmeter heen en weer tot je de hoogste waarde krijgt. Dan heb je de exacte maat te pakken.
De wijzer van van de cilinderbinnenmeter staat nu op waarde X.
Schuif de meter op en neer totdat de wijzer op nul staat. Dit komt heel precies en er verschuift nog wel eens wat. Herhaal tot de hoogste waarde exact op nul staat. Draai het zwarte vergrendelschroefje aan.
De cilinderbinnenmeter is nu geijkt voor de waarde die je nodig hebt: in mijn geval 92,01mm.
Als de wijzer richting de rode 10 gaat, is elk streepje 0,01mm groter dan ik heb ingesteld. Dus 1 streepje richting rood = 90,02mm.
![[Afbeelding: IMAG3537_zps1mbykok7.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20160626%20-%20Revisie%20B21A/IMAG3537_zps1mbykok7.jpg)
Schuif de cilindermeter in de cilinder en kantel net zo vaak tot de hoogste waarde hebt bereikt. Elke halve graad afwijking kan vele hondersten millimeters schelen.
Even een hand vrijhouden voor de foto en je zit zomaar op op 92,09mm

![[Afbeelding: IMAG3534_zpseg24ywk8.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20160626%20-%20Revisie%20B21A/IMAG3534_zpseg24ywk8.jpg)
En hier zijn alle zuigers er al uit.
![[Afbeelding: IMAG3535_zpsxleyoc1t.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20160626%20-%20Revisie%20B21A/IMAG3535_zpsxleyoc1t.jpg)
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
![[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Caddy/OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg)