6 April 2016, 20:50
Ja da's waar ook, tijdens het starten heb je natuurlijk een behoorlijke spanningsval. Waardoor er van de beloofde 12V vanaf de startmotor in het ideale geval meest iets van 10V overblijft.
Maar, de BL draad doet tenminste half de tijd wat-ie moet doen, gaat goed!
Als je een andere bobine wilt proberen, zou dit het best een 9V exemplaar zijn, daar staat dan iets van USE BALLAST RESISTOR op. Maar een 12V kan ook, dan vergeet je de hele voorschakelweerstand en zet je 12V vanaf de + pool op de bobine (niet vergeten eraf te halen anders wordt-ie gaar).
Slechte vonken is soms een gevolg van slechte bobines (ook van verkeerde contacthoek/puntjes-speling t.g.v. een rondzwabberende verdeleras trouwens).
Maar, de BL draad doet tenminste half de tijd wat-ie moet doen, gaat goed!
Als je een andere bobine wilt proberen, zou dit het best een 9V exemplaar zijn, daar staat dan iets van USE BALLAST RESISTOR op. Maar een 12V kan ook, dan vergeet je de hele voorschakelweerstand en zet je 12V vanaf de + pool op de bobine (niet vergeten eraf te halen anders wordt-ie gaar).
Slechte vonken is soms een gevolg van slechte bobines (ook van verkeerde contacthoek/puntjes-speling t.g.v. een rondzwabberende verdeleras trouwens).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969