30 March 2016, 15:24
Barracuda_82 schreef:Ik heb inderdaad ook al nagedacht over hoe ik de pook kan verlengen en het scharnierpunt dichter bij het midden kan krijgen, zodat ik een langere pook heb met een kortere slag. Zo had ik het op mijn Impreza ook en dat beviel erg goed.
Maar goed, dat zijn details, eerst maar een de bak en het blok in de auto zien te krijgen. Dus uitvogelen wat er aangepast moet worden aan de B230 en de steunen maken (2 voor het blok, 1 voor de bak).
Vandaag heb ik vast het blok gepast. Vooral om te kijken of het allemaal past in de garage en of ik het blok en de takel kan laten staan tussen het klussen door. Dat lukt gelukkig als ik de auto helemaal tegen de werkbank aan rol en het blok helemaal in de auto hangt.
Hier nog halverwege:
Ik heb voor nu het blok er half in hangen, met wat houten blokken tussen het blok en de auto, zodat de spanning van de takel af kan zijn. Daarna heb ik vast de tunnel netjes afgetekend en uitgeslepen:
Ik wil het blok in de schuine, originele positie plaatsen (want makkelijker de turbo pas te maken, dan de bak te roteren) en ik ga nu inventariseren wat er voor moet gebeuren:
- Carterpan aanpassen (link naar meer info zoeken > ik heb een extra B230 met carter, dus die kan ik gebruiken om aan te passen)
- Ontstekingsrotor aanpassen (Ombouwen naar elektronische ontsteking of schutbord aanpassen om ruimte te maken voor de rotor? Schutbord aanpassen heeft mijn voorkeur. Kachel moet dan vervangen worden door iets anders.)
- Ruimte maken rechts van het blok (Booster verwijderen en remsysteem ombouwen naar een master cylinder op het schutbord en een remote booster ergens anders)
- Ruimte maken voor de krukaspulley (Laatste ring van de pulley af laten draaien. Of zou het mogelijk zijn om de stab.stang te verplaatsen met spacers?)
- Hydraulische koppeling maken (Onderdelen op de sloop halen en een slang laten persen)
Als ik zo kijk hoe het blok nu in de auto hangt moet er een stuk van de dynamo steun af. Ik zie op foto's dat daar nog iets zit met een pulley... een aircopomp misschien? Kan ik die steun zo aanpassen dat die onderste bevestigingspunten vervallen? Hier zie je goed hoe die punten uitsteken.
Inmiddels een link gevonden naar een race team op Facebook met een B23 in een 140. Als ik zo door de foto's blader zie ik dat ze juist het subframe aangepast hebben, in plaats de carterpan. Dat lijkt me misschien een makkelijkere oplossing dan andersom aan te passen. Of zie ik dat verkeerd?
Is er overigens een punt op het blok wat ik kan gebruiken om de waterpas op te zetten? Komt natuurlijk niet súper nauw, maar doe het liever goed. Als ik zelf zo kijk lijkt het dat de flens van het uitlaat spruitstuk precies verticaal hoort te zijn?
Ik zou het subframe ook aanpakken, carterpan is toch iets lastiger lijkt mij. Vooral omdat zo'n ding standaard al ontworpen is om de olieverplaatsing minimaal te houden bij de olie-pickup.
Wat betreft de ontsteking, Om een FK passend te krijgen in een 240 moet je ook de ontsteking naar voren halen omdat er aan de achterkant te weinig ruimte is. Dit doe je door een hulp-as (zit aan de kant van je dynamo, bij de distributieriem op) van een redblock uit een 240 te pakken en deze in de FK te plaatsen.
Dit is zo'n as:
![[Afbeelding: a529ded0bc9845498d02120b097a595e.jpg]](http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/18/a529ded0bc9845498d02120b097a595e.jpg)
De rotor die je er nu op hebt zitten kun je er zo afpakken en dat gat moet je dan afdichten met een plaatje zoals wij hier hebben gedaan:
![[Afbeelding: e793187a23.jpg]](http://puu.sh/ea7X1/e793187a23.jpg)
Ik weet trouwens niet hoe goed je bent met electronica in een auto, maar wij hebben destijds geprobeerd om LH2.4 in een vroege 240 te bouwen en dat is ons toen niet gelukt (ik ben er totaal niet geschikt voor) en wij zijn overgestapt op een op Megasquirt gebasseerd motormanagement systeem. Dan hoef je al die ontstekingtroep ook niet te wisselen, en kun je lekker eenvoudig Wasted-spark gebruiken.
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo