18 December 2015, 21:25
Ze hadden notie kunnen nemen van onderstaand Duits onderzoek (Duitsland heeft reeds geruime ervaring met milieuzones).Dan hoeven ze het wiel niet opnieuw uit te vinden.
[h=1]DUITSE MILIEUZONES GEEN EFFECT OP LUCHTKWALITEIT[/h]Umweltbundesamt
Vorig jaar zaten er binnen de Duitse milieuzones grotere hoeveelheden stikstofoxide en fijn stof in de lucht dan in de periode 2007 – 2010. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Umweltbundesamt (UBA). Ook de grenswaarden voor uitstoot van fijnstof en stikstofoxide zijn volgens de in instantie in 54 procent van de Duitse milieuzones zijn overschreden en in veel gevallen waren de hoeveelheden groter dan in de periode 2007-2010. Het UBA wijt de toename vooral aan de samenstelling van de weerlagen. “De weerlagen waren de afgelopen tijd vergelijkbaar met een stoofpan waar het deksel op zit. Als daaronder veel wordt autogereden en de verwarmingen aanstaan, komen er veel schadelijke stoffen in de lucht.”Afschaffen
De Duitse Automobilclub von Deutschland (AvD) pleit naar aanleiding van het onderzoek voor afschaffing van de milieuzones. “Het is bewezen dat het niet werkt. Het zijn vooral meteorologische invloeden als jaargetijde, wind en zonnestand die zorgen voor variatie in de concentratie fijn stof.” De club krijgt bijval van de autobranchevereniging ADAC. “De milieuzones hebben de samenleving een monsterlijke hoeveelheid administratieve rompslomp opgeleverd en vele automobilisten nadeel gebracht. De resultaten liggen dicht bij nul.” Wie nu in Duitsland zonder certificatie op het raam een milieuzone inrijdt, krijgt een boete krijgen van 40 euro en ÃÃn strafpunt op zijn rijbewijs.
[h=1]DUITSE MILIEUZONES GEEN EFFECT OP LUCHTKWALITEIT[/h]Umweltbundesamt
Vorig jaar zaten er binnen de Duitse milieuzones grotere hoeveelheden stikstofoxide en fijn stof in de lucht dan in de periode 2007 – 2010. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Umweltbundesamt (UBA). Ook de grenswaarden voor uitstoot van fijnstof en stikstofoxide zijn volgens de in instantie in 54 procent van de Duitse milieuzones zijn overschreden en in veel gevallen waren de hoeveelheden groter dan in de periode 2007-2010. Het UBA wijt de toename vooral aan de samenstelling van de weerlagen. “De weerlagen waren de afgelopen tijd vergelijkbaar met een stoofpan waar het deksel op zit. Als daaronder veel wordt autogereden en de verwarmingen aanstaan, komen er veel schadelijke stoffen in de lucht.”Afschaffen
De Duitse Automobilclub von Deutschland (AvD) pleit naar aanleiding van het onderzoek voor afschaffing van de milieuzones. “Het is bewezen dat het niet werkt. Het zijn vooral meteorologische invloeden als jaargetijde, wind en zonnestand die zorgen voor variatie in de concentratie fijn stof.” De club krijgt bijval van de autobranchevereniging ADAC. “De milieuzones hebben de samenleving een monsterlijke hoeveelheid administratieve rompslomp opgeleverd en vele automobilisten nadeel gebracht. De resultaten liggen dicht bij nul.” Wie nu in Duitsland zonder certificatie op het raam een milieuzone inrijdt, krijgt een boete krijgen van 40 euro en ÃÃn strafpunt op zijn rijbewijs.