30 December 2015, 23:56
Electra is grotendeels klaar. Moet alleen de kabels van de MAF nog even verlengen naar de andere kant.
Ik heb inmiddels de wasted spark aan de gang!, heb dus een paar vonken. De injectoren klikken en de IAC doet wat. OBD geeft geen foutmeldingen, dus ik ga er vanuit dat dit straks starten en lopen is
Ben best wel lang bezig geweest om het zover te krijgen. Eerst alle schema's uitzoeken, welke van toepassing zijn op deze kabelboom(ik wist het bouwjaar van de auto namelijk niet waar deze boom uit komt). En vervolgens alles stekkers labelen voor de diverse componenten. Daarna nog de boom in de motorruimte leggen en een gat maken in het schutbord om de kabels door te voeren.
![[Afbeelding: 23703925569_e60e161703_z.jpg]](https://c2.staticflickr.com/2/1444/23703925569_e60e161703_z.jpg)
Ik ben begonnen met het integreren van de LH2.4 kabelboom van een 240 uit 1993. Om dit zo netjes mogelijk te doen heb ik dit allemaal stekkerbaar gemaakt. Standaard zit er een 11 pins molex stekker op de 240 kabelboom, maar deze stekker kon ik niet krijgen bij de electro zaak. Maar aangezien je maar 6/7 draden nodig hebt kon ik het ook wel af met een 9 pins molex. Zo gezegd zo gedaan:
![[Afbeelding: 24071735455_ed8375de7f_z.jpg]](https://c2.staticflickr.com/2/1499/24071735455_ed8375de7f_z.jpg)
Alles bovendien via de originele zekeringkast gedaan, dus geen geklooi met contactslot e.d. net als in de aantekeningen van Dopski. Alles netjes gelabeld met de Dymo, om het ook later nog weer terug te kunnen vinden
Naast deze 'kabelboom' heb ik ook nog een boompje gemaakt voor de wasted spark configuratie. Gaat allemaal veel tijd in zitten en wil het graag in ÃÃn keer goed doen. Dus veel schema's nalopen en een paar maal controleren. Bij elektra is het namelijk zo dat: Als de rook er uit is het niet meer werkt:tongue:
Na al dit elektro gedoe had ik ook nog even zin om iets constructiefs te doen, dus de 'Wastegate-actuator-beugel-ophangsysteem' was aan de beurt. Het is dit geworden:
![[Afbeelding: 23963622422_baa7e4f590_z.jpg]](https://c2.staticflickr.com/2/1524/23963622422_baa7e4f590_z.jpg)
![[Afbeelding: 23776052570_6225913636_z.jpg]](https://c2.staticflickr.com/6/5701/23776052570_6225913636_z.jpg)
De brandstofleiding ook aangesloten op de fuelrail en getest... niet echt een succes, de benzine spoot zo'n beetje tot het plafond, niet dicht dus.
Hier moet ik even een andere aansluit pilaar voor hebben, voor 10mm slang, maar dat is nog een beetje lastig. Gaat om zo'n ding:
![[Afbeelding: 24072217545_5c2b4eb445_z.jpg]](https://c2.staticflickr.com/6/5646/24072217545_5c2b4eb445_z.jpg)
Iemand die weet waar ik zoiets kan vinden?
Ik heb inmiddels de wasted spark aan de gang!, heb dus een paar vonken. De injectoren klikken en de IAC doet wat. OBD geeft geen foutmeldingen, dus ik ga er vanuit dat dit straks starten en lopen is

Ben best wel lang bezig geweest om het zover te krijgen. Eerst alle schema's uitzoeken, welke van toepassing zijn op deze kabelboom(ik wist het bouwjaar van de auto namelijk niet waar deze boom uit komt). En vervolgens alles stekkers labelen voor de diverse componenten. Daarna nog de boom in de motorruimte leggen en een gat maken in het schutbord om de kabels door te voeren.
![[Afbeelding: 23703925569_e60e161703_z.jpg]](https://c2.staticflickr.com/2/1444/23703925569_e60e161703_z.jpg)
Ik ben begonnen met het integreren van de LH2.4 kabelboom van een 240 uit 1993. Om dit zo netjes mogelijk te doen heb ik dit allemaal stekkerbaar gemaakt. Standaard zit er een 11 pins molex stekker op de 240 kabelboom, maar deze stekker kon ik niet krijgen bij de electro zaak. Maar aangezien je maar 6/7 draden nodig hebt kon ik het ook wel af met een 9 pins molex. Zo gezegd zo gedaan:
![[Afbeelding: 24071735455_ed8375de7f_z.jpg]](https://c2.staticflickr.com/2/1499/24071735455_ed8375de7f_z.jpg)
Alles bovendien via de originele zekeringkast gedaan, dus geen geklooi met contactslot e.d. net als in de aantekeningen van Dopski. Alles netjes gelabeld met de Dymo, om het ook later nog weer terug te kunnen vinden

Naast deze 'kabelboom' heb ik ook nog een boompje gemaakt voor de wasted spark configuratie. Gaat allemaal veel tijd in zitten en wil het graag in ÃÃn keer goed doen. Dus veel schema's nalopen en een paar maal controleren. Bij elektra is het namelijk zo dat: Als de rook er uit is het niet meer werkt:tongue:
Na al dit elektro gedoe had ik ook nog even zin om iets constructiefs te doen, dus de 'Wastegate-actuator-beugel-ophangsysteem' was aan de beurt. Het is dit geworden:
![[Afbeelding: 23963622422_baa7e4f590_z.jpg]](https://c2.staticflickr.com/2/1524/23963622422_baa7e4f590_z.jpg)
![[Afbeelding: 23776052570_6225913636_z.jpg]](https://c2.staticflickr.com/6/5701/23776052570_6225913636_z.jpg)
De brandstofleiding ook aangesloten op de fuelrail en getest... niet echt een succes, de benzine spoot zo'n beetje tot het plafond, niet dicht dus.
Hier moet ik even een andere aansluit pilaar voor hebben, voor 10mm slang, maar dat is nog een beetje lastig. Gaat om zo'n ding:
![[Afbeelding: 24072217545_5c2b4eb445_z.jpg]](https://c2.staticflickr.com/6/5646/24072217545_5c2b4eb445_z.jpg)
Iemand die weet waar ik zoiets kan vinden?