5 January 2015, 22:53
Aandrijfas is klaar:
Begonnen met de automaat cardan door te zagen vlak achter de kruiskoppeling.
![[Afbeelding: 15562636884_2a65bdf4a7_z.jpg]](https://farm9.staticflickr.com/8575/15562636884_2a65bdf4a7_z.jpg)
![[Afbeelding: 15562634834_11be155983_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7533/15562634834_11be155983_z.jpg)
Daarna de boel onder de auto gemeten.
![[Afbeelding: 15997695780_0dafd33197_z.jpg]](https://farm9.staticflickr.com/8676/15997695780_0dafd33197_z.jpg)
Hierna heb ik de M47 cardan op maat gezaagd en een bus laten draaien welke lekker strak in beide assen past.
![[Afbeelding: 15999207357_7350185319_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7542/15999207357_7350185319_z.jpg)
Binnenkant van de as super schoon gemaakt voordat we de bus gingen draaien, om een goede passing te garanderen
![[Afbeelding: 15997566358_e8c5166ac5_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7496/15997566358_e8c5166ac5_z.jpg)
Beide delen in elkaar geschoven en gepast onder de auto
![[Afbeelding: 16185004045_ef3f70f504_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7544/16185004045_ef3f70f504_z.jpg)
Dat past allemaal goed, maar nu moest ik de boel aan elkaar gaan lassen. Echter wilde ik eerst de as uitklokken op bijna 0 mm afwijking. dit heb ik als volgt gedaan.
![[Afbeelding: 16184245962_1092b89165_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7551/16184245962_1092b89165_z.jpg)
Een bankje met 4 lagers en een meetklok. Door de beide assen een beetje ten opzichte van elkaar te draaien kwam ik al een heel eind. Een paar klappen met de hamer deden de rest eigenlijk wel.
Nu kon ik de as gaan lassen. Dit heb ik op de 'richtbank'gedaan. Ik kon lassen en de as draaien op hetzelfde moment, dit resulteerde in een mooie ronde las. Uiteraard eerst een 'V' groef gemaakt waar de las in komt te liggen om maximale sterkte te krijgen.
Na
Natuurlijk is de as wel iets gaan werken na het lassen, dit is eigenlijk niet te voorkomen... maar de afwijking is te verwaarlozen. Na dit hele gebeuren heb ik er nog maar een laagje zwart overheen geblazen met de knikkerbus.
![[Afbeelding: 16208204945_10ed9e41d0_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7476/16208204945_10ed9e41d0_z.jpg)
Binnenkort maar eens definitief monteren. Ik ben er wel achter dat de baksteun iets opgehoogd moet worden, anders 'hangt' de voorste aandrijfas te veel aan de guibo en moet deze continu gaan 'flexen' om dit hoogteverschil te compenseren. Hierdoor zal deze waarschijnlijk heel snel gaan scheuren.
volgende week vast meer:biggrin:
Begonnen met de automaat cardan door te zagen vlak achter de kruiskoppeling.
![[Afbeelding: 15562636884_2a65bdf4a7_z.jpg]](https://farm9.staticflickr.com/8575/15562636884_2a65bdf4a7_z.jpg)
![[Afbeelding: 15562634834_11be155983_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7533/15562634834_11be155983_z.jpg)
Daarna de boel onder de auto gemeten.
![[Afbeelding: 15997695780_0dafd33197_z.jpg]](https://farm9.staticflickr.com/8676/15997695780_0dafd33197_z.jpg)
Hierna heb ik de M47 cardan op maat gezaagd en een bus laten draaien welke lekker strak in beide assen past.
![[Afbeelding: 15999207357_7350185319_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7542/15999207357_7350185319_z.jpg)
Binnenkant van de as super schoon gemaakt voordat we de bus gingen draaien, om een goede passing te garanderen
![[Afbeelding: 15997566358_e8c5166ac5_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7496/15997566358_e8c5166ac5_z.jpg)
Beide delen in elkaar geschoven en gepast onder de auto
![[Afbeelding: 16185004045_ef3f70f504_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7544/16185004045_ef3f70f504_z.jpg)
Dat past allemaal goed, maar nu moest ik de boel aan elkaar gaan lassen. Echter wilde ik eerst de as uitklokken op bijna 0 mm afwijking. dit heb ik als volgt gedaan.
![[Afbeelding: 16184245962_1092b89165_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7551/16184245962_1092b89165_z.jpg)
Een bankje met 4 lagers en een meetklok. Door de beide assen een beetje ten opzichte van elkaar te draaien kwam ik al een heel eind. Een paar klappen met de hamer deden de rest eigenlijk wel.
Nu kon ik de as gaan lassen. Dit heb ik op de 'richtbank'gedaan. Ik kon lassen en de as draaien op hetzelfde moment, dit resulteerde in een mooie ronde las. Uiteraard eerst een 'V' groef gemaakt waar de las in komt te liggen om maximale sterkte te krijgen.
![[Afbeelding: 15998960359_7cdc8683b2_z.jpg]](https://farm9.staticflickr.com/8587/15998960359_7cdc8683b2_z.jpg)
Natuurlijk is de as wel iets gaan werken na het lassen, dit is eigenlijk niet te voorkomen... maar de afwijking is te verwaarlozen. Na dit hele gebeuren heb ik er nog maar een laagje zwart overheen geblazen met de knikkerbus.
![[Afbeelding: 16208204945_10ed9e41d0_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7476/16208204945_10ed9e41d0_z.jpg)
Binnenkort maar eens definitief monteren. Ik ben er wel achter dat de baksteun iets opgehoogd moet worden, anders 'hangt' de voorste aandrijfas te veel aan de guibo en moet deze continu gaan 'flexen' om dit hoogteverschil te compenseren. Hierdoor zal deze waarschijnlijk heel snel gaan scheuren.
volgende week vast meer:biggrin: