27 December 2014, 21:06
B23 met M90 hangt er in.
![[Afbeelding: 16094336816_a99f44c885_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7509/16094336816_a99f44c885_z.jpg)
![[Afbeelding: 15932837850_8e03db57c5_z.jpg]](https://farm9.staticflickr.com/8628/15932837850_8e03db57c5_z.jpg)
Voordat het blok en de bak er weer in konden, heb ik de schakelstang en de aluminium 'pookhouder' 9.5cm ingekort.
![[Afbeelding: 15497797094_a190a44440_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7481/15497797094_a190a44440_z.jpg)
Omdat ik geen aluminium kan lassen heb ik het maar zo opgelost. Aluminium kokerprofiel paste er precies omheen, gaatjes geboord en netjes vastgezet.
![[Afbeelding: 15497797344_de1d6ee4fb_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7465/15497797344_de1d6ee4fb_z.jpg)
Pedalen gemonteerd en met werkende koppeling
![[Afbeelding: 16120126545_e2afb6074f_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7554/16120126545_e2afb6074f_z.jpg)
Beetje wazig, maar hier is het aangepaste koppelingspedaal te zien. Omdat het een automaat was, heb ik een gat in het schutbord moeten maken van rond 35mm. Bij een handgeschakelde 240 is het een kwestie van een afdekplaatje verwijderen.
![[Afbeelding: 16094331026_ca516d030a_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7486/16094331026_ca516d030a_z.jpg)
Krap, maar het past. Nu nog een leiding knutselen naar de slave cilinder en een reservoir potje van een motorfiets oid. er aan hangen.
![[Afbeelding: 15934061899_7683d64d1a_z.jpg]](https://farm9.staticflickr.com/8591/15934061899_7683d64d1a_z.jpg)
Zo hangt de bak er nu in. hier is goed te zien dat de schakelstang ook een flink eind is ingekort. De baksteun heb ik geen foto van nog, maar deze is ook drastisch aangepast. Ik had ergens gelezen dat een automaat baksteun uitermate geschikt is voor een M90 ombouw, maar hier kan ik het niet anders dan oneens mee zijn. Het was een heel geslijp en geklooi om de M90 bakrubber pas te maken in deze baksteun (oorspronkelijk BW55). Hiervan later meer foto's.
![[Afbeelding: 15932832890_35fe436128_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7535/15932832890_35fe436128_z.jpg)
Pook is netjes recht bij neutraal. Bij de eerste poging had ik de pook per ongeluk verkeerd om gemonteerd. Er zit een lichte knik in de stang, waardoor deze extreem naar voren komt te staan. In eerste instantie dacht ik dat ik de schakelstang niet ver genoeg had ingekort, maar door het simpel omdraaien van de pook was het opgelost.
Vanmiddag heb ik het voorste stuk van een M47 aandrijfas weten te bemachtigen. Samen met mijn oude automaat aandrijfas ga ik hier een nieuwe 'hybride' cardanas van maken in de juiste lengte (+ ~50mm). Eerst deze beide assen doormidden zagen en vervolgens een pasbus draaien die precies Ãn beide assen past. Hierna alles heet aflassen en mocht het nodig zijn; balanceren
Ow en dit apparaat maakt het sleutelen wel heel erg aangenaam:
![[Afbeelding: 16094336816_a99f44c885_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7509/16094336816_a99f44c885_z.jpg)
![[Afbeelding: 15932837850_8e03db57c5_z.jpg]](https://farm9.staticflickr.com/8628/15932837850_8e03db57c5_z.jpg)
Voordat het blok en de bak er weer in konden, heb ik de schakelstang en de aluminium 'pookhouder' 9.5cm ingekort.
![[Afbeelding: 15497797094_a190a44440_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7481/15497797094_a190a44440_z.jpg)
Omdat ik geen aluminium kan lassen heb ik het maar zo opgelost. Aluminium kokerprofiel paste er precies omheen, gaatjes geboord en netjes vastgezet.
![[Afbeelding: 15497797344_de1d6ee4fb_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7465/15497797344_de1d6ee4fb_z.jpg)
Pedalen gemonteerd en met werkende koppeling
![[Afbeelding: 16120126545_e2afb6074f_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7554/16120126545_e2afb6074f_z.jpg)
Beetje wazig, maar hier is het aangepaste koppelingspedaal te zien. Omdat het een automaat was, heb ik een gat in het schutbord moeten maken van rond 35mm. Bij een handgeschakelde 240 is het een kwestie van een afdekplaatje verwijderen.
![[Afbeelding: 16094331026_ca516d030a_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7486/16094331026_ca516d030a_z.jpg)
Krap, maar het past. Nu nog een leiding knutselen naar de slave cilinder en een reservoir potje van een motorfiets oid. er aan hangen.
![[Afbeelding: 15934061899_7683d64d1a_z.jpg]](https://farm9.staticflickr.com/8591/15934061899_7683d64d1a_z.jpg)
Zo hangt de bak er nu in. hier is goed te zien dat de schakelstang ook een flink eind is ingekort. De baksteun heb ik geen foto van nog, maar deze is ook drastisch aangepast. Ik had ergens gelezen dat een automaat baksteun uitermate geschikt is voor een M90 ombouw, maar hier kan ik het niet anders dan oneens mee zijn. Het was een heel geslijp en geklooi om de M90 bakrubber pas te maken in deze baksteun (oorspronkelijk BW55). Hiervan later meer foto's.
![[Afbeelding: 15932832890_35fe436128_z.jpg]](https://farm8.staticflickr.com/7535/15932832890_35fe436128_z.jpg)
Pook is netjes recht bij neutraal. Bij de eerste poging had ik de pook per ongeluk verkeerd om gemonteerd. Er zit een lichte knik in de stang, waardoor deze extreem naar voren komt te staan. In eerste instantie dacht ik dat ik de schakelstang niet ver genoeg had ingekort, maar door het simpel omdraaien van de pook was het opgelost.
Vanmiddag heb ik het voorste stuk van een M47 aandrijfas weten te bemachtigen. Samen met mijn oude automaat aandrijfas ga ik hier een nieuwe 'hybride' cardanas van maken in de juiste lengte (+ ~50mm). Eerst deze beide assen doormidden zagen en vervolgens een pasbus draaien die precies Ãn beide assen past. Hierna alles heet aflassen en mocht het nodig zijn; balanceren
Ow en dit apparaat maakt het sleutelen wel heel erg aangenaam:
![[Afbeelding: 15934383137_7d513309fa_z.jpg]](https://farm9.staticflickr.com/8612/15934383137_7d513309fa_z.jpg)