De einddruk is een maat voor de "luchtdichtheid" van de verbrandingsruimte, je pompt een band op ongeveer. Aangezien alle redblocks ongeveer dezelfde zuigerspeling, cilinderwand en kleppen en ringen op dezelfde plek hebben, zijn ze allemaal even luchtdicht. Ik denk dat alle benzinemotorblokken tussen 9 en 11 bar einddruk opleveren.
Na een paar compressieslagen ontstaat evenwicht tussen de iedere slag toegevoegde luchtdruk en de bij iedere slag weglekkende luchtdruk, en aangezien de compressiemeter een optelmeter is, eindigt-ie op dat punt.
Zelfde verhaal: http://www.tuning-gids.nl/compressietest.htm
Een hogere compressieverhouding maakt wel iets uit natuurlijk, een diesel ramt de lucht in een noodgang in elkaar, sneller dan het weg kan lekken en komt zo boven de 30 bar. Volvo motoren varieren niet zoveel qua compressieverhouding, ik denk dat Volvo daarom gewoon voor alle blokken 9-11 bar aanhoudt.
De B18/20A waren luchtdichter op 1 of andere manier (met lagere compressieverhoudingen), 11-13 bar.
Na een paar compressieslagen ontstaat evenwicht tussen de iedere slag toegevoegde luchtdruk en de bij iedere slag weglekkende luchtdruk, en aangezien de compressiemeter een optelmeter is, eindigt-ie op dat punt.
Zelfde verhaal: http://www.tuning-gids.nl/compressietest.htm
Een hogere compressieverhouding maakt wel iets uit natuurlijk, een diesel ramt de lucht in een noodgang in elkaar, sneller dan het weg kan lekken en komt zo boven de 30 bar. Volvo motoren varieren niet zoveel qua compressieverhouding, ik denk dat Volvo daarom gewoon voor alle blokken 9-11 bar aanhoudt.
De B18/20A waren luchtdichter op 1 of andere manier (met lagere compressieverhoudingen), 11-13 bar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969