3 June 2014, 16:09
Marc1970 schreef:De einddruk is voor alle motoren gelijk, 11 bar met 9 als minimum, warme motor etc. dus dat zal niet meevallen. Compressieverhouding is 7,5:1 dacht ik.
Volgens mij zijn alle Europese B21 turbo's de B21ET. Het motortype/no. staat in het gietijzer geslagen boven de verdeler.
Marc,
Deze opmerking snap ik niet. Als de motor 7,5:1 compressie verhouding heeft. Waarom zou de compressiemeter dan 11Bar aflezen?
Het blijkt wel te kloppen. Afgelopen week de amazon gechecked. Bij mij allemaal rond de 9 maar een vriend met dezelfde B20A gaat op 3 cilinder ruim voorbij de 11! (laatste cilinder maar 9 dus dat is minder. Is gereviseer en heeft overdruk onder klepdeksel!
Maar waarom komtie op 11? Ik zou denken een te dunnen koppakking. Van de B20 blokken heb ik ze tussen de 0,8 en 2,0 mm gezien! Lijkt me dat 1,2 mm wel een behoorlijk verschil kan geven op de compressie en tot 11 kan leiden.
Ik hooor graag..... Gr Joseph
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..