29 May 2014, 23:03
Dit is wat me zo te binnen schiet, ik zag dat je mail weer was ondergesneeuwd. Oeps.
De standaard 240 intercooler (ook te vinden in de 740 en zelfs 940 zonder airco) werkt voor de gestelde doelen. De brede IC van een late 940 met airco kan ook werken, is een iets betere keuze. Kan wel dicht bij accu komen maar ik heb ze al eens passend gezien.
A of V nokkenas kan goed maar voor de swap zou ik gewoon de standaard T even laten zitten als je nog niets anders hebt. Het uitlaatspruitstuk licht uitfrezen bij de overgang naar de turbo is dan waardevoller want dat is moeilijk als de boel eenmaal is ingebouwd.
Standaard 940 downpipe werkt maar het is wel nodig om een klein stukje tussen de turbo en de eerste bocht er uit te halen anders komt die erg dicht tegen het schutbord. Dan verlies je wel het stukje waar de lambdasonde in zit maar die is makkelijk ergens anders te plaatsen.
Injectoren van een 850 turbo (oranje) werken prima als je niet met de weerstanden wil werken, de standaard 940 injectoren hebben die wel nodig.
Snelheidssignaal is mij een beetje onduidelijk, sommige ecu's worden gek zonder, sommige maakt het niet uit. Ik verwacht dat een inductieve sensor, gemikt op de boutkoppen van de cardanas bij de bak, ook goed zou moeten kunnen werken. Zijn mensen op turbobricks wel eens mee bezig geweest. Maar weet ik verder weinig van.
In het begin heb ik een knn filter gebruikt (cone) met een stuk buis en de luchtmassameter er tussen. met wat silicone koppelingen en wat laswerk is dat zo gemaakt. Maar nu met een normaal luchtfilter lijkt het wat beter te werken. De luchtmassameter werd namelijk erg vies met olie doordat die zo dicht op de turbo en de carterventilatie zat. Een 240 diesel luchtfilter kan goed werken. Of een 240 turbo luchtfilter misschien. Is allemaal wat lastig om in de hoek met het ruitensproeierreservoir, turbo, luchtfilter, amm, koelvloeistoftankje etc alles mooi te laten passen. Nog iets om van te voren even goed te plannen, vergt echter wat kluswerk ter plekke.
let wel op, een 240 diesel luchtfilterbox werkt moeilijk (niet?) goed samen met een 240 intercooler omdat dan de buis naar de intercooler recht voor de uitgang van het luchtfilter loopt.
De standaard 240 intercooler (ook te vinden in de 740 en zelfs 940 zonder airco) werkt voor de gestelde doelen. De brede IC van een late 940 met airco kan ook werken, is een iets betere keuze. Kan wel dicht bij accu komen maar ik heb ze al eens passend gezien.
A of V nokkenas kan goed maar voor de swap zou ik gewoon de standaard T even laten zitten als je nog niets anders hebt. Het uitlaatspruitstuk licht uitfrezen bij de overgang naar de turbo is dan waardevoller want dat is moeilijk als de boel eenmaal is ingebouwd.
Standaard 940 downpipe werkt maar het is wel nodig om een klein stukje tussen de turbo en de eerste bocht er uit te halen anders komt die erg dicht tegen het schutbord. Dan verlies je wel het stukje waar de lambdasonde in zit maar die is makkelijk ergens anders te plaatsen.
Injectoren van een 850 turbo (oranje) werken prima als je niet met de weerstanden wil werken, de standaard 940 injectoren hebben die wel nodig.
Snelheidssignaal is mij een beetje onduidelijk, sommige ecu's worden gek zonder, sommige maakt het niet uit. Ik verwacht dat een inductieve sensor, gemikt op de boutkoppen van de cardanas bij de bak, ook goed zou moeten kunnen werken. Zijn mensen op turbobricks wel eens mee bezig geweest. Maar weet ik verder weinig van.
In het begin heb ik een knn filter gebruikt (cone) met een stuk buis en de luchtmassameter er tussen. met wat silicone koppelingen en wat laswerk is dat zo gemaakt. Maar nu met een normaal luchtfilter lijkt het wat beter te werken. De luchtmassameter werd namelijk erg vies met olie doordat die zo dicht op de turbo en de carterventilatie zat. Een 240 diesel luchtfilter kan goed werken. Of een 240 turbo luchtfilter misschien. Is allemaal wat lastig om in de hoek met het ruitensproeierreservoir, turbo, luchtfilter, amm, koelvloeistoftankje etc alles mooi te laten passen. Nog iets om van te voren even goed te plannen, vergt echter wat kluswerk ter plekke.
let wel op, een 240 diesel luchtfilterbox werkt moeilijk (niet?) goed samen met een 240 intercooler omdat dan de buis naar de intercooler recht voor de uitgang van het luchtfilter loopt.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni

